Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Murdochs dotter köper Metronome

Publicerad: 28 April 2009, 14:25

Det fanns bara en spekulant kvar; Shine Group, skrev Resume i förra veckan. Nu genomför Schibsted försäljningen av Metronome. Brittiska Shine Group betalar 719 miljoner kronor för koncernen.


Ämnen i artikeln:

ShineSchibstedMetronome

Elisabeth Murdoch.

Enligt ett pressmeddelande kommer Metronomes senior management team, med VD och koncernchef Mats Alders och Michael Porseryd, COO och vice VD, stanna i bolaget.

– Affären är en milstolpe för Shine Group. Bolagen i Metronomekoncernen är enastående på sin hemmamarknad. Min avsikt har alltid varit att utveckla de befintliga bolagen i Shine Group med de mest kreativa och entreprenörsdrivna personerna från de nyckelområden som vi har identifierat, och varje bolag i Metronome möter mer än väl det kriteriet. Tillsammans med Metronome får vi en oöverträffad närvaro på en marknad som har ett välförtjänt gott rykte där många framgångsrika internationella format har skapats”, säger Elisabeth Murdoch, koncernchef och ordförande för Shine Group i en kommentar.

I Shine ingår bland annat up Dragonfly (fakta); Kudos (drama), och Princess Productions (underhållning) och det prisbelönta produktionsbolaget Shine TV som arbetar inom flera genrer; i USA finns det marknadsledande oberoende produktionsbolaget Reveille och den internationella försäljningsdelen ShineReveille International.

– Vi är mycket glada över att bli en del av en koncern som är expansiv och visionär. Både Shine Group och Metronomekoncernen har liknande kreativa företagskulturer och passar väl ihop. Shine Group är stora på de marknader där vi inte finns och kompletterar Metronomekoncernen geografiskt, säger Mats Alders, VD och koncernchef Metronome Film & Television i en kommentar.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

ShineSchibstedMetronome

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.