Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag04.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Museet får kritik för bokning – men försvarar Kakan

Publicerad: 17 November 2016, 06:12

Foto: Creative Commons

Kakan Hermansson stöttas av museum där hon ska inviga utställning, fejkade nyheter slog riktiga i USA-valet och Aftonbladet slog besöksrekord förra onsdagen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

United ScreensFacebookAftonbladetKakan Hermansson

FÅR KRITIK – MEN BRYTER INTE MED KAKAN
I veckan avslutade Audi en kampanj med Kakan Hermansson efter hård kritik på sociala medier mot hennes tidigare uttalanden om bland annat poliser. Regionmuseet i Kristianstad har bokat in radioprofilen för att den 20 november inviga utställningen "100 % kamp – Sveriges historia". Kritiken mot museet har strömmat in på den egna sajten. Men till skillnad från Audi kommer regionmuseet inte att avboka Kakan Hermansson. Det skriver Aftonbladet.

– De vill sälja bilar antar jag. Vi har ju lite olika uppgifter vi och Audi, säger Johan Dahlén som är museiintendent på Regionmuseet i Kristianstad till Aftonbladet.

Aftonbladet återger även ett mejl som har skickats till museets anställda. I det tar museet avstånd från hennes uttalande kring poliser samtidigt som de skriver att Kakan Hermansson har anlitats just för att hon är kontroversiell, samt för hennes arbete för LHBTQ-personer.

"Utställningen "100% kamps" historia är fylld av berättelser om kamper som när de skedde uppfattades som kontroversiella men som nu är vardag. Därför tycker vi att hon är passande som invigare för denna utställning", står det bland annat i mejlet.

FEJKNYHETER MER VIRALA ÄN RIKTIGA I USA-VALET
De tjugo mest virala fejknyheterna på Facebook skapade mer engagemang än de tjugo mest virala riktiga nyheterna under det amerikanska presidentvalets sista tre månader. Det visar en undersökning som Buzzfeed gjort. Fejknyheterna stod för totalt 8 711 000 delningar, reaktioner och kommentarer medan de riktiga nyheterna, från källor som New York Times och Huffington Post genererade 7 367 000 delningar, reaktioner och kommentarer. Den allra mest engagerande fejknyheten påstod att påve Franciskus stödde Donald Trump.

Undersökningen kommer olägligt för Facebooks vd Mark Zuckerberg som efter valet har viftat bort kritik mot spridningen av fejknyheter på plattformen och menat att de inte påverkat utgången av valet. Nyligen meddelades dock att fejkade nyheter ska stoppas på Facebooks annonsnätverk.

Buzzfeed noterar att riktiga nyheter fram till valets tre sista månader hade ett betydligt högre engagemang än fejknyheterna. Men då hände något. När valet närmade sig gick fejknyheterna raskt om. En talesperson säger till Buzzfeed att de mest virala inläggen på Facebook inte avspeglar det totala engagemanget på plattformen, eftersom de utgör en så liten andel av det totala antalet inlägg.

VALDRAMATIK OCH SNÖSMOCKA GAV TRAFIKREKORD
Onsdagen den 9 november slog Aftonbladet rekord i antalet besök på en dag. Det berättar tidningen i ett blogginlägg. Besökarna strömmade in till sajten när Donald Trump överraskande valdes till amerikansk president, samtidigt som mellansverige drabbades av snökaos. Antalet besök hamnade på 12 207 881.

SNABB TILLVÄXT FÖR UNITED SCREENS
Youtubenätverket United Screens, som grundades 2013, omsatte under januari-september i år 55 miljoner kronor. Omsättningen för hela 2015 landade på 54 miljoner kronor. Vinsten hamnade i år strax över nollstrecket. Det skriver Di Digital. Antalet sidvisningar har passerat 350 miljoner per månad, enligt säljchefen. Nätverket består av 500 Youtube-profiler från Norden.

FACEBOOK KÖPER SNAPCHAT-LIKNANDE FUNKTIONER
Att Facebook oroas av Snapchats framväxt är ingen hemlighet. Zuckerberg har försökt köpa chattjänsten men fått nobben. Instagram har delvis kopierat funktionerna. På onsdagen köpte Facebook FacioMetrics som utvecklar ansiktsigenkänningsteknologi. Det skriver Venture Beat. Tekniken gör att man, enligt Facebook, kan lägga till roliga effekter på bilder och filmklipp.

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.