Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

N365s ägare om försäljningen: "Mediaplanet var en perfekt fit"

Publicerad: 23 Augusti 2017, 12:21

N365:s vd Johan Rikner hoppas att försäljningen av bolaget till Mediaplanet kan hjälpa N365:s internationella expansion.


Ämnen i artikeln:

Nyheter365Johan RiknerMediaplanet

För 1,5 år sedan gick N365 Groups, då nyheter365, vd Johan Rikner ut och meddelade att man var redo att sälja av 30 procent av företaget. Resumé erfor då att N365 Group förde diskussioner med bland annat Schibsted. I eftermiddags stod det dock klart att hela bolaget säljs till content marketing-bolaget Mediaplanet.

N365 Group består av två delar; datadriven native advertising och viralsajten Newsner. 2016 visade bolaget upp en vinst på närmare 6 miljoner kronor varav ägarna tog ut 3,9 miljoner kronor. Omsättningen landade på 89,5 miljoner.

– När Mediaplanet kom och var intresserade kände vi att det var en perfekt fit för oss. De kan hjälpa oss att snabba på och förstärka den internationella expansion vi befinner oss i, berättar N365 Groups vd Johan Rikner för Resumé.

Mediaplanet själva fick under förra året en ny huvudägare i investmentbolaget Priveq. Mediaplanet omsätter 550 miljoner kronor och har 15 kontor runtom i världen med USA som största marknad.

Hur ser du att Mediaplanets ägande kan hjälpa er?

Jag vill inte gå händelserna i förväg och spekulera i de synergier vi kan hitta men de kommer att hjälpa oss att stärka upp på våra befintliga marknader men även hitta nya. I Sverige har vi en bra position men att få in nya kompisar som kan hjälpa oss i resten av Norden och Storbritannien kan aldrig vara fel, fortsätter Johan Rikner.

I februari 2016 sa du att ni helst ville sälja 30 procent av bolaget, nu står det klart att Mediaplanet köper 100 procent. Vad har förändrats?

Medieplanet var bara intresserade av att köpa 100 procent och då får man gå på det. Jag är väldigt nöjd med försäljningen. Det har varit en del företag som hört av sig men Mediaplanet kändes som den ägare som passade oss bäst.

Kommer det att bli några personalförändringar?

– Alla kommer att vara kvar i bolaget, inklusive våra nio säljare som också är delägare.

Vad landar köpesumman på?

– Det är ingenting jag vill kommentera, avslutar Johan Rikner.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.