Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag10.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Namninsamlar mot sjuka skönhetsideal

Publicerad: 16 Juni 2010, 14:47

Nyligen har en av landets ledande tidningar för unga kvinnor – Veckorevyn, med chefredaktör Louse Bratt i spetsen – dragit igång en större namninsamling mot sjuka skönhetsideal i modebranschen. Än så länge har cirka två tusen personer skrivit på.


Ämnen i artikeln:

Veckorevyn

Louise Bratt, chefredaktör för Veckorevyn. Foto: Andreas Elgstrand.

Tycker du liksom vi att det är skrämmande att det extremsmala idealet har blivit norm i modebranschen? Så inleds Veckorevyns uppror kring hur kvinnor framställs i reklam- och modebranschen. Kampanjen kallas Size Hero och Veckorevyn menar att sjukligt smala modeller påverkar kvinnors självförtroende negativt.

Veckorevyn uppmanar personer som efterfrågar mer variation kring hur kvinnors kroppar framställs i mode, reklam och media i Sverige, som tycker att skönhet inte är samma sak som att vara extremt smal och som anser att fler aktörer inom mode- och mediebranschen borde ta sitt ansvar för hur de förmedlar skönhetsideal att skriva på.

Än så länge har cirka två tusen svenskar gjort detta.

Bland mer kända personer kan nämnas alltifrån Hollywoodfun Maria Montazami, modeprofilen Elin Kling och författaren Linda Skugge till programledaren Gry Forsell och samtliga medlemmar hos popgruppen EMD.

Planen är att överlämna namninsamlingen till Sveriges Moderåd, Sveriges alla modellagenturer, Sveriges alla designers, samtliga vd:ar för svenska modehandlare/klädkedjor och slutligen Sveriges samtliga chefredaktörer + modechefer på alla tidskrifter och hemsidor som rapporter om mode.

Veckorevyn har tidigare namninsamlat kring att förändra attityden vad gäller våldtäkter. Då fick man ihop cirka 35 000 namn.

Resumé har sökt Veckorevyns chefredaktör Louise Bratt.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Veckorevyn

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.