Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

”När det inte längre är lustfyllt, svajpar man vidare”

Publicerad: 14 oktober 2022, 10:03

Katarina Graffman och Jacob Östberg om dejtingkulturen och ”slit och släng”-samhället.

Ämnen i artikeln:

DejtingKatarina GraffmanJacob ÖstbergNyheter

Katarina: Hörru Jacob, har du testat nätdejting någon gång?

Jacob: Njet, det blev aldrig något med det för min del. Har ju varit stadgad så länge så när jag var ung och singel fanns inga sådana faciliteter… Men tänk vilken grej, att kunna trolla bort alla sina skavanker och lägga ut den man vill vara, snarare än den man är. För att inte tala om att kunna shoppa runt bland mängder av prospektiva ragg för att hitta precis den rätta. Låter ju urfiffigt! 

Det som är spännande med nätdejting är att det passar så otroligt bra in i konsumtionssamhällets mer allmänna tendens att uppmuntra oss att optimera våra liv, vilket vi var inne på i förra veckans blogginlägg. Vi ska inte bara hitta någon som vi tycker om och/eller står ut med. Istället ska vi se till att få maximal utdelning på vårt romantiska kapital. Absolut inte nöja oss med någon som håller oss i handen när åskan går.

Katarina: Nätdejting är fantastiskt på många sätt men som antropolog intresserar jag mig för glappet mellan kärleksmyten och verkligheten. Nätdejtning möjliggör möten mellan människor på ett enkelt sätt men har också lett till ytlighet och flyktighet snarare än meningsfullhet och stabilitet.

Det är många som nätdejtar. I USA har 30 procent någon gång varit på en dejtingsajt, i åldersgruppen 18-29 år är siffran 48 procent. I Sverige har var fjärde singel nätdejtat – i alla fall enligt hur de svarar i en enkät… 

45 procent av dem som nätdejtar upplever frustration. Den här frustrationen kommer sig av logiken i nätdejtingen, nämligen snabbheten i att bli vald eller bortvald, vilket i huvudsak baseras på utseende. Människor objektifieras och det finns ju alltid någon lite bättre bakom nästa svajp. Väl. Och efter nästa.

”It’s hard to work on a relationship or give a partner another chance when sites/apps are constantly promoting the message that you are surrounded by wonderful singles all the time. It makes you believe that there is always a better or easier option available.” (Woman, age 27)

Tron att vi med hjälp av dejtingplatsens algoritmer ska serveras dem som passar oss bäst påverkar vår syn på vad kärlek är; där kärlek varit något magiskt och ödesbestämt är det snarare något som går att förnuftigt kalkylera fram. Med resultatet att de kärlekssökande aldrig blir nöjda, vilket stämmer med det du alltid brukar säga Jacob, att marknadsföring handlar om att ”företag vill ha nöjda kunder, men absolut inte kunder som nöjer sig.” Kärlek har blivit en marknadstransaktion. 

Jacob: Det är intressant att se att visionära samhällsanalytiker redan innan nätdejtingens tid, problematiserade det faktum att allt fler av våra relationer fick karaktären av marknadsrelationer. Zygmunt Bauman, till exempel, var inne på hur en transaktionslogik genomsyrade moderna romantiska relationer. Så länge jag får mer tillbaka än vad jag investerar i relationen så går jag på plus, då fortsätter jag, men i samma stund som jag går back så är det dags att hitta en mer gynnsam person att investera i. Inget mossigt ”I nöd och lust” här inte, utan bara ”I lust!” 

Även Erich Fromm, som ju skrev om detta innan ens internet var uppfunnet, var inne på exakt samma saker när han pratade om att vi hade ett ”having mode of existence” i relation till varandra. Så det här är tendenser som funnits under lång tid men som accentuerades av den teknologiska utvecklingen.

Katarina: Lika lite som uttrycket ‘slit och släng’ beskriver hur vi beter oss med våra prylar i konsumtionskulturen, knappt ingenting slits ut längre innan vi köper nytt, lika lite beskriver ‘i nöd och lust’ våra relationer. När det inte längre är lustfyllt, svajpar man vidare. Dejting har blivit en shoppingaktivitet.

Katarina Graffman och Jacob Östberg, doktor i antropologi och professor i reklam och PR .

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev