Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

När konkurrenterna svajar står Comviq och Karim stadigt

Publicerad: 17 Oktober 2019, 11:38

Foto: Tom Fägrell

När andra är för små eller har gått vilse i kommunikationskoncepten ser den uråldrige reklampelaren Karim till att göra Comviq till en vinnare. Det gör Jonas Lundquist till Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin telekom.


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Telekom har blivit generiskt. De som kan, läs Telia, försöker kompensera genom att köpa på sig dyrt innehåll. Men till dess att affärerna är i hamn är värdet av ett starkt varumärke högre än någonsin. Än så länge har de stora telekombolagen försökt täcka in hela marknaden genom att dela upp sig i två delar: ett premiumvarumärke för de vuxna och ett lågprisvarumärke med mer edge riktat mot en yngre målgrupp. Få verkar lyckas. Både Telia och Tele 2, som båda har lanserat nya kommunikationskoncept, backar i Xtremes mätningar både gällande preferens och tänkbarhet. Uppstickare som Vimla (Telenor), Hallon (Tre) och Halebop (Telia) tronar visserligen överst i Svenskt Kvalitetsindex, men är fortfarande för små för att göra skillnad i sina ägares fickor. Intressant nog befinner sig alla premiumvarumärken i botten av SKI:s mätning.

Vid årsskiftet blev Jonas Lundquist ny marknadschef på Tele2, Com Hem och Comviq. Under våren har nya koncept lanserats, men vinnare blev ändå Tele2:s, till synes stillastående, lågprisvarumärke Comviq. En given förklaring är att kioskägaren Karim, reklampelaren med en minst sagt spännande livshistoria som introducerades 2012, fått vara kvar.

Under sommaren har Karim surfat tungt i tv, något som tycks ha bidragit till att bredda bilden av Comviq. Lågprisaktören uppfattas inte längre som enbart lågpris, trots att priserna säger det motsatta. Comviqs framgångar tycks vara ett klassiskt fall av att långsiktighet i kommunikationen lönar sig.

Starka attribut: Datamängd, lågpris, erbjudanden.
Ökade: Andelen som föredrar Comviq ökade från 29 till 32 procent.
Reklambyrå: ANR BBDO

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Björn Rietz

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.