Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag24.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Nästa steg nå ut bredare"

Publicerad: 15 Februari 2011, 10:03

Bygg- och fixatrenden har varit oerhört stark i konsumentledet i flera år. Fixa själv placerar sig i händerna på en växande skara av familjebyggare. Nu är den nominerad till tio-i-topp i Tidskriftsallsvenskan.


Ämnen i artikeln:

Clas OhlsonTidskriftsallsvenskan

Fixa själv kom med första numret i april förra året.

–   Reaktionerna från läsarna har varit väldigt positiva. Framförallt från målgruppen kring 30+, där man hunnit skaffa ett eget hem att inreda och fixa i , säger chefredaktören  Moa Suominen.

Spoon Publishing gör tidningen åt Clas Ohlson, än så länge säljs den bara i Clas Ohlsons butiker.

– Från mars distribueras vi via Tidsam och kommer finnas hos de flesta tidningsåterförsäljare, vilket känns väldigt kul.

Fixa själv ska också vara en del av  Clas Ohlsons sortiment. Syftet är att tidningen ska vara ett led i företagets affärsidé att förenkla vardagen praktiska problem.

– Men vi är en fristående redaktion. Fast självklart drar vi nytta av deras kunnande och deras experter.

Moa Suominen jobbade tidigare på Allt i hemmet, som också gjorde 101 nya idéer. På tidningskartan skulle hon placera Fixa själv mellan Gör-det-själv och Vi i villa.

– Vi gör en bred tidning som appelerar till både män och kvinnor i segmentet familjebyggare, som bor i både lägenhet och villa.

Konceptet med en Clas Ohlson är som gjort för att utvecklas på andra områden. Tidningen har från dag ett en plats i kassalinjen på företagets butiker. Och mer ska det bli.

– Första steget är att gå ut ännu mer i butikerna. Det handlar också om att utveckla erbjudanden i rabattform ihop med annonsörerna. Men nästa stora steg är att nå ut ännu bredare genom fler återförsäljare, säger Moa Suominen.

Vilket Fixa själv-jobb har du haft störst nytta av själv?

– Mest nytta har jag haft när jag gjorde ett reportage om att kakla om iköket och fick lära mig grunderna av en yrkesman.

Egna favoriter bland nya tidskrifter?

– YourLife gillar jag. Och 101 nya idéer, även om den funnits i några år nu.

Fakta

Clas Ohlson Fixa själv

Upplaga: 30 000 ex (ökar när de går in i Tidsam)

Periodicitet: 6 nr/år

Förlag: Spoon Publishing

Vinnare

Vilka som vinner Tidskriftsallsvenska avslöjas på Resumébaren torsdag 17 februari, på Rose, Hamngatan 2, klockan 17-20.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.