Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 10 juni 2019, 11:06
Nätcasinot PlayOJO har som första spelbolag valt att helt sluta sända tv-reklam mellan 16.00 och 21.00 för att minimera risken att påverka unga. Nu uppmanar bolaget kollegorna i branschen att göra detsamma.
Debatten kring spelreklamen har rasat sedan omregleringen av spelmarknaden trädde i kraft vid årskiftet. Framför allt har debatten handlat om spelreklamens påverkan på unga och riskerna att den lockar fler i spelmissbruk.
Nu väljer nätcasinot PlayOJO att helt sluta sända tv-reklam mellan klockan 16.00 och 21.00 då tv-tittandet är högt bland unga – och uppmanar kollegorna i branschen att göra detsamma.
LÄS MER: "Svenska spel stoppar all nätcasinoreklam"
– Som ett ansvarsfullt spelbolag vill vi utöva måttfullhet i vår marknadsföring, särskilt i sammanhang då minderåriga exponeras för spelreklam på tv. Vi arbetar med tv-kanalerna för att genomföra den här frivilliga begränsningen så snart som möjligt, säger Costas Alexandrou, VD för Skill On Net Ltd, innehavare av spellicensen som PlayOJO verkar under, i ett pressmeddelande.
Genom att helt upphöra med tv-reklam dessa timmar menar PlayOJO att de kan begränsa sin påverkan på unga och dessutom förekomma eventuella framtida regleringar.
LÄS MER: "Regeringen ska utreda förbud mot kasinoreklam"
– Det här är rätt väg att gå, inte bara för PlayOJO utan för hela branschen, fortsätter Costas Alexandrou.