Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nätupprop mot Egmonts nya barntitlar

Publicerad: 5 maj 2011, 15:18

Egmont lanserar nu ungdomstidningarna Goal Junior och Emma. Tidningarna har kritiserats för att vara väldigt könsstereotypa – nu har ett upprop startas på nätet.


Ämnen i artikeln:

EgmontMedievärlden

Igår gick Egmont ut med att man lanserar sina nya titalar för unga, Goal Junior och Emma. Den första vänder sig till killar mellan sex och tio år och beskrivs som ”en cool fotbollstidning”. Emma däremot beskrivs som ”pysslig och tjejig” och vänder sig till flickor mellan sex och nio år.

Medievärlden uppmärksammade igår hur könsstereotypt tidningarna kan uppfattas vara.

Linda Nehlstedt, affärsområdeschef på Egmont Kärnan, bemöter kritiken. Till Medievärlden säger hon:
– Vi har bjudit in grupper av killar och tjejer som har fått svara på vad de vill läsa om. Vi har sedan gjort tidningar som svarar mot deras önskemål.

På frågan om hon förstår att många reagerar svarar hon:
–Vi tycker att det är upp till var och en. När man gör tidning vill man först och främst göra en tidning som läsarna vill ha. Jag är själv förälder och spelar fotboll, och jag kan ju köpa Goal Junior till mina tjejer, säger Linda Nehlstedt till Medievärlden.

Nu har ett upprop startats på nätet under ”Skäms Egmont! Sluta begränsa våra barn!”

På sajten skriver initiativtagarna:
” Vi vill att Egmont slutar att begränsa möjligheterna för flickor och pojkar!
Vi vill att även pojkar som tycker om söta djur och att pyssla ska kunna känna sig inkluderade i en tidning om detta.
Vi vill att även flickor som tycker om fotboll och sport ska kunna känna sig inkluderade i en tidning som handlar om det”

Christian Ström

Ämnen i artikeln:

EgmontMedievärlden

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.