Nyheter
Naturhistoriska valde Ruth och Mogul
Publicerad: 8 november 2007, 12:21
Ruth och Mogul heter Naturhistoriska Riksmuseets nya marknadsparners. Efter en upphandling med 52 byråer inblandade drog de det längsta strået.
HA
Henrik Axelsson
I dag arbetar Naturhistoriska med reklambyrån Sirius men från och med den 1 januari nästa år går uppdraget över till Ruth och Mogul.- Det vi kommer att prioritera nu är att profilera om museet. Vi har två varumärken, Cosmonova och Museet, och vi har haft en viss obalans däremellan. Det finns en skillnad grafiskt och det övergripande varumärket har kommit i skymundan, säger Göran Adenskog, marknadschef.Naturhistoriska har en marknadsbudget på 5-7 miljoner på årsbasis. Tidigare har man bara haft en byråpartner men nu har man köpt in specialisttjänster. En viktig fråga är museets webbplats som ska få en ansiktslyftning med hjälp av Mogul.- Det har vi stora behov av. Vi har en väldigt omfattande webbsida med cirka 15 000 sidor. Den har blivit vildvuxen, säger Göran Adenskog.Ytterligare tre partners valdes i upphandlingen. Essen International ska ta fram en ny varumärkes- och designplattform och har ansvaret för den nya profilen. Markör ska ta hand om marknadsundersökningar och OTW vann uppdraget för press och pr.