Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Nätverket tvingar McCann till förändringar – gör stor omorganisation

Publicerad: 22 Maj 2019, 08:25

Johan Östlund, vd på McCann Stockholm.

Foto: Andreas Elgstand

När de två betydande nätverkskunderna Subway och Mastercard väljer att centralisera stora delar av McCann Stockholms uppdrag till en europeisk central nivå tvingas byrån till en omorganisation. Det innebär bland annat att medarbetare kommer lämna.


Ämnen i artikeln:

McCann StockholmMastercardMcCannIngoJohan ÖstlundSubwayJosefine Richards

Efter många ekonomiskt tuffa år med knallröda siffror och vd:ar som avlöst varandra lyckades McCann under ledning av vd Johan Östlund 2018 vända vinden rejält. I januari rapporterade Resumé om hur byrån under 2018 gjorde sitt första positiva resultat sedan 2009. Bakom framgången låg en översyn av alltifrån it-system till personal. I januari lyckades McCann också med en prestigerekrytering av Josefine Richards från Ingo till rollen som byrån creative director.

– Vi har sett över hela den finansiella riggen. Det gamla McCann hade en del inbyggda systemfel som gjorde att det var svårt att bli konkurrenskraftig, sade Johan Östlund till Resumé vid tillfället.

Trots den ekonomiska vändningen kan Resumé nu berätta att McCann tvingas till en större omorganisation som bland annat innebär att ett antal medarbetare kommer lämna byrån. Bakgrunden är bland annat att de två nätverkskunderna Subway och Mastercard valt att centralisera betydande delar av McCann Stockholms uppdrag till en europeisk central nivå.

– Under 2018 jobbade vi hårt på att växa oss mer konkurrenskraftiga på marknaden och framförallt Subway men även Mastercard var betydande kunder som hjälpte oss att flytta fram positionerna. Men som en byrå som är en del av ett större nätverk men befinner sig på en liten marknad blev vi exponerade, säger Johan Östlund till Resumé.

LÄS MER: "Så ska nya vd:n ta McCann tillbaka till toppen"

– Fem i tolv 2018 valde Subway att gå från en lokal strategi till en central. Egentligen är det inget dramatiskt i sig, så ser det ut för flera av McCanns kunder. Men jag skulle ljuga om jag hävdade att det inte finns nackdelar i det här för oss, det kom dåligt utifrån det momentum vi hade, fortsätter han.

Under Q1 utvärderade McCann Stockholm potentiella alternativ för vägar framåt i ambitionen att fortsätta växa sig starkare, med målet att bli mindre exponerad för nätverkskunderna.

– Vi landade i att det bästa var att göra en omorganisation av byrån, och vi befinner oss mitt uppe i den just nu. Det berör alla våra medarbetare, även min egen roll. Både jag och Josefine Richards kommer bli mer operativa mot kund. Den modell vi utvecklar just nu bygger på en trimmad organisation, mer tydliga roller och en bättre balans i laguppställningen gentemot kund. Det innebär bland annat att vi kommer tydliggöra mer mellan seniora och juniora roller.

Hur många medarbetare kommer lämna byrån?
– Jag kan i dagsläget inte säga hur många det handlar om, men det kommer vara ett antal som kommer röra på sig och det går tvärs igenom alla roller. Men alla medarbetare får chans till omplacering inom McCann. I grund och botten är det ingenting konstigt att man ser över organisationen för att säkra konkurrenskraft.

Hur har omorganisationen tagits emot bland personalen?
– Det är klart att ingen önskar sig en omorganisation och det blir alltid turbulent när det händer. Responsen har varit både negativ och positiv. Det finns en stor förståelse för att vi inte kan sitta still när våra kunder ställer om. Vi är fortfarande en del av McCann, men vi måste styra vårt eget skepp. Men även om medarbetarna förstår betyder inte det att de tycker att det här är kul. Det enda jag kan göra är att förklara varför det här är rätt väg för oss att gå.

Hur mycket planerar ni att spara?
– Vi anpassar oss utifrån den affärsplan som ligger och där vi förväntas ge en liten men ändå positiv avkastning.

Vad hoppas du att de långsiktiga effekterna ska bli?
– Jag tror att den här omorganisationen är en nödvändighet för att vi ska bli mer konkurrenskraftiga. Jag hoppas att vi kommer bli mer snabbfotade och att vi kommer få en bättre balans i laguppställningen. Jag själv kommer gå i bräschen för det genom att jobba mer operativt mot kund och visa upp vår kreativa styra gentemot marknaden. Men det kommer krävas hårt jobb.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.