Nyheter
Nazistiska NMR hängde ut journalister under marschen – anmäls för förtal
Publicerad: 2 oktober 2017, 05:34
Foto: Peter Isotalo / Wikimedia Commons
NMR hängde ut journalister och kallade dem "förbrytare", Zuckerberg ber om ursäkt för splittringar orsakade av Facebook och Amazons tittarsiffror för deras första NFL-match. Det och mer i dagens morgonsvep.
Ämnen i artikeln:
TwitterWilly SilbersteinFacebookMicrosoftMark ZuckerbergSporträttigheterMorgonsvepetAmazonNMR hängde ut journalister
Under helgen genomförde nazistiska Nordiska Motståndsrörelsen, NMR, den omstridda och omdebatterade marschen genom Göteborg. Under demonstrationen och motdemonstrationen har flera journalister vittnat om att nazisterna, beväpnade med sköldar, gjorde utfall mot dem och skanderade slagord. På plakat som bars under demonstrationen hängdes en rad politiker och journalister även ut som "förbrytare", vilket lett till flera polisanmälningar för förtal. En av de som hängdes ut är journalisten Willy Silberstein.
– Det är ett led i deras försök att skrämma mig och andra somjobbar mot bland annat judehatet i Sverige, berättar Silberstein för Ekot.
Av rädsla för sammandrabbningar mellan nazisterna och andra grupperingar hade Polisen extraförstärkningar i staden och har under helgen anhållit 23 personer misstänkta för våldsamt upplopp.
Zuckerberg ber om förlåtelse "i de fall Facebook använts för att splittra folk"
Under måndagen kommer Facebook att lämna över de 3 000 politiska annonser som misstänks ha köpts av ryska källor med målet att påverka det amerikanska presidentvalet. Facebook kommer även dela med sig av den data som är knuten till annonserna. Under söndagen och firandet av den judiska högtiden Yom Kippur bad Facebooks grundare, Mark Zuckerberg, om ursäkt för hur Facebook använts för att splittra grupper i samhället. En central del i firandet av Yom Kippur är försoning och förlåtelse.
– Jag ber om förlåtelse för det sätt som mitt arbete använts till att splittra snarare än ena människor. Jag ber om förlåtelse och kommer arbeta för förbättring, skrev Zuckerberg på sin egen Facebooksida.
Zuckerberg har tidigare avfärdat Facebooks påverkansmöjligheter i det amerikanska valet som en "galen idé". Ett uttalande han sedan dess bakat från.
Amazons tittarsiffror för NFL bättre än Twitters
Under torsdagkvällen sände Amazon sin allra först NFL-match sedan man tidigare under året säkrat rättigheterna. Nu har tittarsiffrorna kommit. Enligt The Drum såg 372 000 personer matchen mellan Green Bay Packers och Chicago Bears, att jämföra med de 266 000 som såg motsvarande match på Twitter förra året. Till skillnad från Twitter, där matcherna sändes gratis, erbjuder Amazon matcherna endast till betalande Prime Video-prenumeranter. I jämförelse med traditionell tv står sig dock siffrorna slätt då hela 14,6 miljoner människor bänkade sig framför tv:n.
Microsoft lanserar chatbot för annonsörer
För att erbjuda annonsörer bättre möjlighet att nå potentiella kunder introducerar Microsoft en chatbot på sökplattformen Bing. Om en användare söker på ett visst varumärke ska chatboten kunna erbjuda extra hjälp och svara på frågor rörande varumärket i fråga.
– I takt med att användare interagerar på alltmer konversationsliknande sätt kan du som varumärke få bättre kontakt genom direktkommunikation. Om du till exempel vill annonsera för mobilskal och vet att kunder brukar ställa frågor kring mobiluppgradering kan du besvara dem direkt i Bing via vår chatbot, berättar Microsoft i ett uttalande.
Videosatsande publicister tappar räckvidd
Under året har en av de hetaste trenderna för medievärlden varit "pivot to video". Mediehusens satsning på rörligt material är inget nytt men under året har flera stora och trendsettande mediehus skurit ned på skrivande journalister och ersatt dem med videoreportrar. Nu presenterar Columbia Journalism Review och Digiday siffror som visar att det finns baksidor med videosatsningarna. Enligt data från comScore har en rad videosatsande publicster sett ett trafiktapp på 60 procent i jämförelse med samma period föregående år. Som exempel visar de på sajten Mic som under augusti 2016 hade 17,5 unika besökare på sajten, en siffra som i år sjunkit till 6,6.
Condé Nast-chefen Samuel Newhouse Jr. är död
Under söndagen rapporterade New York Times att den legendariska publicisten och mediemannen Samuel "Si" Newhouse avlidit. Newhouse var länge chef över Condé Nasts publicistiska avdelning där tidningar som Vogue, GQ, Vanity Fair och the New Yorker ingår.