Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nederlag för Murdoch i London

Publicerad: 21 augusti 2009, 05:45

Rupert Murdoch börjar nu göra allvar av nedmonteringen av gratismedia. I nästa månad förväntas hans företag News International lägga ned gratistidningen The London Paper. Därmed är gratistidningskriget i London över.


The London Paper kan snart vara borta.

Gratistidningskriget startade för tre år sedan när Murdochs brittiska bolag News International, som bland annat ger ut the Sun och The Times, lanserade gratis eftermiddagstidningen The London Paper. News International hade noterat Daily Mail-gruppens lönsamma gratistidning Metro och samma koncerns svaga men betalda kvällstidning Evening Standard.

Daily Mail-gruppen noterade angreppet från Murdoch och gick till mottattack med en egen gratis eftermiddagstidning, London Lite.

Plötsligt låg det driver med gratistidningar över hela London.

Konkurrens pressade annonspriserna och sedan kom lågkonjunkturen. I snitt har The London Paper förlorat 1 miljon pund, 12 miljoner kronor i månaden, på att ge ut tidningen, enligt Financial Times. Det handlar alltså om cirka en halv miljard kronor på tre år.

Nu ska konsulter utreda tidningen men de brittiska tidningarna bedömer att The London Paper stänger av tryckpressarna nästa månad.

Att lägga ned en verksamhet är olikt Rupert Murdoch som gärna tar förlustaffärer om det kan pressa en konkurrent.
– Tidnigens resultat i den tuffa gratistidningssektorn har inte nått våra förväntningar. Vi har tagit ett tufft beslut som reflekterar företagets prioriteringar, sa Ruperts son, James Murdoch, i ett uttalande igår.

Tidigare i sommar har Rupert Murdoch förklarat att mediebolag måste ta betalt för sitt innehåll på internet och det kan det uppfattas som märkligt att han samtidigt ger bort gratistidningar gratis.

Nu förväntas det att även The London Lite läggs ned. En företrädare för Daily Mail-gruppen säger till Financial Times att man följer utvecklingen noga. En tänkbar vinnare på det avbrutna tidningskriget är Evening Standard. Tidningens ekonomi var tidigare i år så usel, på grund av konkurrensen, att Daily Mail-gruppen sålde tidningen till oligarken och förre KGB-spionen Alexander Lebedev.

De mest uppenbara vinnarna är annars renhållningsarbetarna i Londons tunnelbana. Förra året fick de städa upp 14 000 ton med skräp, hälften var papperstidningar.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.