måndag6 februari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nervositet inför lågkonjunktur – 77 procent av marknadschefer känner press

Publicerad: 9 december 2022, 13:15

Foto: wutwhanfoto

En majoritet av marknadschefer känner sig oroliga för att lågkonjunkturen kommer pressa deras budget, enligt en studie från Linkedin. Men om man kan utbilda ekonomichefen tror många att förutsättningarna blir bättre.

Ämnen i artikeln:

LinkedinNyheterMarknadschef

Alicia Price

alicia.price@resume.se


En studie från Linkedin, där över 2 900 chefer från organisation i världen deltagit, visar att marknadschefer är oroliga för att lågkonjunkturer kommer begränsa deras handlingsutrymme. Samtidigt menar 78 procent av tillfrågade marknadschefer att de företag som behåller eller ökar budgeten vid oroliga tider har bättre chans för snabb återhämtning.

Enligt undersökningen prioriterar företagsledare att minska investeringarna i marknadsföring och reklam, samt teknik och talang, på grund av den nuvarande omvärldssituationen.

77 procent av tillfrågade marknadschefer uppger att de känner press att arbeta med kortsiktiga ROI och en klar majoritet, 90 procent, säger att nyckeln är att utbilda finans- och ekonomichefer om kommunikationens ROI, samt att stärka relationen. 

– CMO:s skulle vinna på att tydligt formulera effekten av sitt arbete i ekonomiska resultat, exempelvis med att specificera hur många kronor i resultat man får för varje krona investerad i marknadsföring. Den yrkesgruppen är ju van att tala med andra på målgruppernas villkor. Det säger sig självt att de kommer att kunna få genom sina argument till de som har budgeten om de för ett samtal med CFO:s på deras språk, säger Lisa Gunnarsson, Nordenchef på Linkedin.

– Pausade kommunikationskampanjer och minskade marknadsföringsbudgetar är ofta ett kortsiktigt svar som inte gagnar företag i det långa loppet. De flesta marknadschefer vet detta men kan ha svårt att argumentera internt om nyttan av de investeringarna.

Studien utfördes av Yougov på uppdrag av Linkedin och bland respondenterna fanns 2 929 chefer, varav 494 marknadschefer, på företag med över 1 000 anställda och omsättning på mer än 250 miljoner euro.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev