Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nestius är osäker på framtiden

Publicerad: 23 juni 2009, 13:28

Igår, måndag, meddelade Bonnier Tidskrifter att de tar över Stockholm City. 33 tjänster varslas. En av dem som går en osäker framtid till mötes är tidningens chefredaktör Mikael Nestius. Här berättar han om resan med tidningen och framtiden.


Ämnen i artikeln:

Mikael NestiusStockholm City

Både Stockholm Citys vd Anders Kvarby och Mikael Nestius lämnar tidningen efter att Bonnier Tidskrifter tar över. Foto: Sören Andersson.

Hösten 2002 var Mikael Nestius med och startade upp Stockholm City. Sedan dess har han varit både vd, chefredaktör och ansvarig utgivare på tidningen. Nu är resan över för hans del. Bonnier Tidskrifter tar över tidningen och låter Spoon producera allt redaktionellt material. Det innebär att stora delar av personalstyrkan sägs upp. Totalt ska 33 tjänster bort om det går som ledningen vill. Alla 17 journalister berörs och nästan hela it-avdelningen. Minskningar planeras även inom ledning, försäljning och produktion. Klart är att Mikael Nestius inte följer med tidningen.

– När det här är klart, och det vet man inte riktigt hur lång tid det tar, då ska jag inte syssla med Stockholm City. Men jag har i nuläget ingen aning om exakt när det blir, jag är kvar till dess alla förhandlingar är klara. Min plan är att när det är klart ska jag sätta mig ner med min nuvarande arbetsgivare och se om de har något kul att erbjuda, säger Nestius.

Vad tycker du om utvecklingen av tidningen?
– Man lär sig massor under en sådan här resa. Vi har gjort mycket rätt och en del fel. Jag är fortfarande väldigt stolt över produkten. Det har varit jättekul men det har också varit kantat av ekonomiska bekymmer. Det har varit tungt att aldrig tjäna pengar och att tidningen på grund av det ifrågasatts på olika sätt. Men vi har aldrig ifrågasatts av läsarna och det känns som det viktigaste. Folket på tidningen har gjort ett fantastiskt jobb. Vi har tillsammans gjort en tidning jag är väldigt stolt över.

Hur ser du på tidningen resa den senaste tiden?
– Vi har gjort en spännande förflyttning det senaste året. Det har varit turbulent men jag tror på den tidning som ska göras. De signaler jag fått är att tidningen kommer att se mer eller mindre lika dan ut. Det här är huvudsakligen ett sätt att minska kostnaderna och öka flexibiliteten.

City har under det senaste året gjort en förflyttning från att vara en dagstidning till att mer eller mindre bli en veckotidning. Utgivingstakten har gått från fem dagar i veckan till två dagar nu i vår.

Tycker du att City passar in i Bonnier Tidskrifter?

– Ja, det tycker jag. City har mindre och mindre blivit en dagstidning och mer en veckotidning det senaste året, om än en tidning med tvådagars-utgivning. Alla dagstidningarna gör en vändning åt det hållet, det har jag sagt länge. När den traditionella nyheten flyttar ut på nätet så finns det ingen framtid för en papperstidning att satsa på nyheter i traditionell mening. Och utvecklingen ger mig rätt. En tidning som tar ett par timmar at trycka och har maximalt en tryckning per dag kan inte syssla med att berätta vad som hänt, det ligger inte längre på en papperstidning.

Vad har ni gjort för fel genom åren?
– En av de stora missbedömningarna vi gjorde var kostnaderna. Vi förstod inte att så många skulle läsa både oss och Metro. Vi trodde att folk skulle välja en av oss. Men två tredjedelar valde båda så vi tryckte för många tidningar. Det var ett stort misstag i själva grunddelen. Med facit i hand borde vi kanske ännu tidigare ha gjort en tydligare skillnad mot Metro. Vi trodde att det skulle gå och att ha två lönsamma tidningar men det gjorde det inte, säger Nestius. Han tillägger.

– Vårt bästa case, var en marknad där ingen tjänade pengar. Och vi borde ha gjort den förflyttning vi gör nu tidigare. Men det är lätt att säga med facit i hand.

Hur ser du på Metros framtid?
– I Sverige har Metro gjort en bra resa men jag tror fortfarande inte at Metro International kommer att överleva. Erfarenhet har visat att en gratistidning inte fungerar på marknad där det finns konkurrens från ytterligare en gratistidning. Marknaden är i princip aldrig tillräckligt stor för flera gratistidningar.

Vad händer med dig framöver?

– Ingen aning. Jag har många idéer. På ett eller annat sätt vill jag fortsätta med det som jag har kommit i kontakt med. Alla idéer har inte med redaktörskap att göra. Konsult kring organisation eller undersökningar är bland annat sånt som jag kommit i kontakt med. Jag vill göra något som ligger nära men det behöver inte vara att leda en redaktion. Mer att leda människor eller produkter.

Har du fått några erbjudanden redan?

– Jag för diskussioner kring några saker men ingen konkret – hej här har du ett jobb. Inget är klart än.

Kommer du vara kvar inom Bonnier?
– det är väll en 50-50 procent chans. Jag gillar min arbetsgivare men allt handlar om vad de har att erbjuda, det ska finnas något bra och vettigt att göra också.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.