Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nestius är sugen på DN

Publicerad: 30 juni 2009, 08:07

Mikael Nestius är ”färdig med City” och sugen på nytt jobb, kanske på DN: – Om jag fick frågan skulle jag överväga den noga.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenDagens NyheterMikael NestiusStockholm City

Mikael Nestius slutar snart som Stockholm Citys chefredaktör. Foto: Andreas Elgstrand

En solbränd och tillbakalutad Mikael Nestius är i Almedalen för att debattera media och jämställdhet hos Tidningsutgivarna.
Han har just förlorat hela sin redaktion när City efter sommaren ska göras av Bonniers  kundtidningsföretag Spoon.
– Jag tycker att jag gjort vad jag kan och känner mig rätt färdig med City efter nästan sju år. Jag kan inte
stå upp inför redaktionen och vara entusiastisk ännu en gång, jag känner att jag har bränt mitt förtroende.

Är du besviken över alla förändringar City tvingats till?
– Nej, många tog jag ju själv initiativet till. Vi har kämpat bra och jag är nöjd med omgörningarna.

Kunde City ha lyckats slå Metro?
– Om Bonnierledningen velat satsa 300 miljoner till och fullföljt satsningarna i Göteborg och Malmö,
kanske. Då kunde vi varit lika stora som dem när de nu har det svajigt. Det hade varit roligt att få fullfölja.

Hur känns det att sparka så många medarbetare?
– Hemskt! Jag har nog sagt upp 65 personer som jag gillar och jobbat hårt med.

Vad får du själv för avgångsvillkor?
– Vet inte, jag är fortfarande anställd av Bonnier och ansvarig utgivare av City. I alla fall några veckor
till. Jag har inte sagt upp mig, men vi ska förhandla om framtiden.

Har du själv fått några anbud nu?
– Jodå, några har hört av sig, både med konkreta jobb och affärsidéer. Och en som ville starta ny tidning.

Det går mycket rykten om att du kan komma att ta över på DN?
– Skulle jag få frågan skulle jag överväga den mycket noga.

Har du rent av redan fått den?
– Jag kommenterar inte sånt. Jag gillar Thorbjörn Larsson och han ska väl få fullfölja sina planer.

Blev City en besvikelse för dig?
– Tidningen blev som jag tänkte mig, men kanske var vi lite för mycket kvällstidning under en tid. Men det förvånade mig att så många läste båda gratistidningarna. Det blev dyrt för oss att trycka fler tidningar.
– Men annonspengarna flyttar mycket långsammare än jag trodde. Det tog fem år att bli lika stora hos
de lokala annonsörerna. De använde City för att pressa priserna.

Vilka fem satsningar är du mest stolt över?
– Vårt engagemang kring våldtäkterna i Stockholm spelade stor roll för debatten. Vår bevakning av
gatuvåldet. Vårt Anna Lindh-nummer. Vår nöjesbilaga som sedan blev torsdagstidningen. Och våra sportbilagor inför allsvenskan.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.