Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Netflix ökar marknadsföringen när konkurrensen hårdnar

Publicerad: 17 Oktober 2019, 05:56

Serien Stranger Things är en av Netflix största succér.

Foto: Netflix

Apple TV+ och Disney+ får Netflix att satsa på nya marknader, brittiska marknadsbudgetar sjunker och Facebooks varumärke inte längre bland de högst värderade. Det och mer i dagens morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

Netflix

Under gårdagen presenterade Netflix sitt resultat för årets tredje kvartal. Streamingbolaget lyckades under perioden öka antalet prenumeranter med 6,8 miljoner medan intäkterna steg med 31 procent i jämförelse med samma period förra året och landade på fyra miljarder dollar. Efter kvartalsrapporten rusade bolagets aktie med tio procent.

Samtidigt aviserade man att årets sista kvartal kommer innebära ökade kostnader, speciellt inom internationell marknadsföring. Under Q3 spenderade Netflix totalt 554 miljoner dollar på marknadsföring och relaterade aktiviteter. Den förväntade ökningen är ett resultat av att konkurrenterna Apple och Disney i november väntas lansera sina egna streamingtjänster Apple TV+ och Disney+.

– Lanseringen av de tjänsterna kommer ta mycket plats och kortsiktigt kommer de att slå mot vår tillväxt, något vi försökt räkna med i vår rapport, berättade företaget i ett uttalande i samband med kvartalsrapporten.

Första gången på sju år – brittiska marknadsbudgetar sjunker

Under årets tredje kvartal sjönk för första gången på sju år brittiska bolags marknadsföringsbudgetar. Totalt minskade de med en halv procent. Anledningen tros vara politisk och ekonomisk osäkerhet kopplat till Brexitfrågan. Rapporten kommer från IPA som frågat marknadschefer runtom i Storbrittanien. Två tredjedelar av marknadscheferna säger att de varken höjt eller sänkt sina budgetar. De största neddragningarna har skett inom DR, undersökningar och event. Den enda kategorin som ökar är "internet" medan budgetarna för traditionella medier låg kvar på samma nivå som tidigare, det rapporterar Marketingweek.

– Det mest nedslående är att bolag sitter och väntar när det kommer till de traditionella medierna, de medieinvesteringar som spelar störst roll för långsiktigt varumärkesbyggande, säger rapportförfattaren Joe Hayes vid IHS Markit.

Mark Zuckerberg ska leverera sin syn på yttrandefrihet

I dag kommer Facebooks vd Mark Zuckerberg att via Facebook Live ge sin "ofiltrerade" syn på yttrandefrihet. Zuckerberg håller sig vanligtvis till text när det kommer till att dela med sig av sin syn på världen men enligt honom själv kommer det här bli den mest omfångsrika analysen hittills, och då gör sig video bättre. Enligt en Facebookpost kommer han i talet att dels fokusera på varför han tror att röststyrning kommer bli så viktigt och vilka faktorer han ser som ett hot mot yttrandefrihet runtom i världen, det rapporterar The Drum.

Puma följer konkurrenterna och släpper e-sportkollektion

Att hålla god kontakt med e-sportvärlden har blivit allt viktigare för varumärken som vill förbli relevanta med de yngre målgrupperna. Världens största sportvarumärken har hittills närmat sig området med försiktighet men under hösten har både Nike och Adidas lanserat kollektioner för e-sportlag och profiler. Med sin nya kollektion för e-sportorganisationen Cloud9 hoppar även Puma på tåget.

– Cloud9 är en diversifierad organisation som kan anpassa sig efter utvecklingen och är inte låsta vid en speciell liga eller spelare. Om populariteten hos ett spel eller streamingplattform skulle sjunka kan det drabba alltifrån ligor till individuella spelare. Vårt samarbete med Cloud9 innebär att vi slipper de riskerna, säger Adam Petrick, Pumas globala marknads- och varumärkesdirektör, till AdWeek.

Facebooks varumärke inte längre bland världens högst värderade

För första gången sedan 2016 har Facebook fallit utanför Interbrands ranking av världens högst värderade varumärken. Facebook faller till en 14:e plats. Enligt Interbrands har varumärket påverkats kraftigt av politiskt tryck, Cambridge Analytica-skandalen, dataintrång och spridningen av falska nyheter. Toppar listan gör Apple, Google och Amazon följda av Microsoft, Coca-Cola, Samsung, Toyota, Mercedes-Benz, McDonalds och Disney, det rapporterar Campaign.

När Interbrands för 19 år sedan presenterade den första versionen av listan toppades den av Coca-Cola, Microsoft och IBM.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Netflix

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.