Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Netonnet tänker bakvänt – det lönar sig

Publicerad: 17 Oktober 2019, 09:11

Foto: Tom Fägrell

Tjugo år med digital handel. Carola Tiberg har hittat strategin att sälja hemelektronik på nätet. Hon öppnar fysiska butiker. Det gör att hon är Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin hemelektronik.


Ämnen i artikeln:

NetOnNet

Erfarenhet väger tyngst, sägs det ju. Kanske finns det inget bättre exempel på det än marknadschefen Carola Tiberg och Netonnet. Hemelektronikkedjan, vars kärnaffär med lagerpriser passar perfekt för en tid då traditionell retail har förlorat sin kraft, har en marknadschef som har funnits inom bolaget sedan internets begynnelse. Nåja, sedan millennieskiftet åtminstone.

I en tuff kategori som snarare drivs av pris än passion har Netonnet ändå ökat både kännedom och preferens. Även ekonomin ser bättre ut i en annars dyster verklighet, där försäljningen av hemelektronik ständigt sjunker, enligt branschstatistik från Elektronikbranschen. Under 2018 ökade Net­onnets tillväxt med 7,5 procent och även resultatet lyfte rejält.

Intressant är att man har lyckats med detta trots att reklaminvesteringarna har minskat rejält de senaste åren. Mellan 2017 och 2018 sjönk de med 18 procent till 84 miljoner kronor (Kantar Sifo ). Hittills i år ser prognosen ut som att svångremmen har dragits åt ytterligare, då summan låg på ynka 28 miljoner fram till och med augusti. Då ska man komma ihåg att konkurrenterna Media Markt och Elgiganten tillsammans har investerat tio gånger mer än Netonnet.

Även om Netonnet till stor del är synonymt med e-handel är man ett bevis på att fysiska butiker fortfarande har sin plats i ekosystemet och att fysisk butik driver e-handel. Under året som har gått har nämligen ännu fler lagershoppar slagit upp portarna i Sverige: i dag är de 29 till antalet. Dessutom har man provat med pop up-butiker. Med hjälp av byrån Momentum har marknadsföringen gått tillbaka till rötterna och i dag kommunicerar Netonnet snabbhet, enkelhet och lågpris helt enkelt. Frågor på det?

Starka attribut: Utbud, webbshop, lågpris.
Ökade: Andelen som föredrar Netonnet ökade med 12 procent.
Byråer: Momentum, Vizeum och inhouse.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

NetOnNet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.