Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Newsdesk gör bloggare till journalister

Publicerad: 8 november 2007, 11:52

Pressmeddelandetjänsten Newsdesk öppnar sin verksamhet även för bloggare. Det innebär att Newsdesk kundföretag får tillgång till en ny eftertraktad mediekanal.


- Vi har valt att öppna pressmeddelandetjänsten och omvärldsbevakningen för bloggare och likställa dem med frilansjournalister, säger Peter Ingman, grundare och vd för Newsdesk.

I ett första läge har Newsdesk bjudit in vad de betcknar som landets 200 vassaste bloggare. Inbjudningarna gick ut i fredags och igår. 70 har anmält sig hittills.

Tjänsten är, precis som för andra journalister, gratis för bloggarna. Företaget finansieras av kunder som vill ha ut sin kommunikation. Kundföretagen är väldigt intresserade av den vilt växande mediefloran som kallas bloggare

- På kundsidan har man rätt länge varit intresserad av bloggandet som fenomen och velat komma i kontakt med bloggare, säger Peter Ingman.

Att man nu öppnar tjänsten för bloggarna innebär också att Newsdesk kommer att börja bevaka de bloggar som anmäler sig så att företagen kan se vilket genomslag de får i mediet.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.