Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Newsdesk vill bli företagens Facebook

Publicerad: 11 februari 2009, 15:56

Idag får 13 000 företag som är medlemmar i Svensk Handel tillgång till Newsdesk tjänster. Kristofer Björkman grundare och marknadsansvarig på Newsdesk hoppas att de nya kunderna inte ska nöja sig med att bara kommunicera med journalister.


Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Kristofer Björkman. Foto: Newsdesk

– Flera av företagen är mindre och jobbar inte med pr. Nu ger vi dem möjligheten att släppa ordet fritt. På sikt kan det kullkasta traditionell pr.

Alla Svensk Handels medlemmar får gratis tillgång till Newsdesks enklaste konto. Vill de uppgradera tjänsten får de en rabatt som innebär ett maxpris på ett par tusenlappar i månaden.

Även om Newsdesk är förknippat med traditionell pr, så finns det stora möjligheter att använda tjänsten till annat än att nå journalister.
– Vi har en halv miljon besökare i månaden. De flesta är inte från pressen. Jag tror många informationschefer skulle bli förvånande om de visste vilka som faktiskt besöker deras pressrum.

Kristofer Björkman tror också att företagen ofta är rädda för att berätta om sin verksamhet.
– Oftast skickar man ett pressmeddelande som pdf med färdiga citat när man fått en stor order. Jag tror att företagen skulle kommunicera mycket mer. Det räcker med att bara berätta vad som hänt och varför.

På sikt spår Kristofer Björkman att företag och organisationer kan viktiga aktörer när det gäller att skapa eget medieinnehåll. Medierna idag öppnar upp för mer och mer läsargenererat innehåll. Gör företagen rätt kan företagsgenererat innehåll leta sig in i medierna i framtiden.

Newsdesk vet också vad de vill få för roll i den utvecklingen.
– Vi vill bli som Facebook fast för företag och organisationer. Jag träffade Mark Zuckerman (Facebooks grundare). Han berättade att de också hade svårt att få användarna att ladda upp innehåll till en början. Men sedan ökade det plötsligt väldigt snabbt.
– Vi är dock fortfarande i fasen där det går ganska trögt.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Svensk Handel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News