Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 6 Maj 2010, 07:42
Nyhetsmagasinet Newsweek är till salu. Trots relansering och 1,9 miljoner prenumeranter går tidningen med förlust.
Newsweek kom ut första gången 1933, togs över av Washington Post 1961 och är nu till försäljning.
Förra året minskade Newsweeks annonsförsäljningen med 26 procent och i år med 20 procent.
– Trots heroiska insatser från Newsweeks ledning och personal tror vi att tidningen även kommer förlora pengar under 2010. Newsweek är ett viktigt magasin och webbsajt och under nuvarande klimat kanske den passar bättre någon annanstans, förklarade Washington Posts ordförande Donald E. Graham i ett uttalande i går.
För ett år sedan fick tidningen ny design och fokuserade om mot mer analys och färre nyheter. Vilket alltså inte hjälpte.
Analytiker menar att den verkliga anledningen till att Washington Post säljer i stället för att lägga ned är att man inte har råd att lösa ut Newsweeks prenumeranter, skriver Adage.
Tänkbara köare är riskkapitalbolaget OpenGate Capital som köpte TV Guide för 1 dollar 2008. En annan tänkbar lösning är ett övertag av Thomson Reuters. I höstas köpte Thomson Reuters konkurrent Bloomberg krisande affärsmagasinet Businessweek som nu gjorts om till Bloomberg Businessweek.