Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Next PR läggs ner

Publicerad: 25 augusti 2009, 11:48

Björn Mogensen skrotar sin pr-byrå Next efter fem år.
I stället blir han ny senior konsult på Springtime.


Ämnen i artikeln:

Springtime

truefalse

För Björn Mogensen är det ett förhållandevis osentimentalt beslut att lägga ned sin byrå. De anställda erbjöds att ta över men visade inget intresse. Därför lägger han ned den sista september.
Någon gång under våren insåg Björn Mogensen att racet med de större byråerna om att hantera sociala medier var omöjligt att vinna och planen på att ta sig till en större byrå startade.
– Med allt som händer med sociala medier, som jag personligen är väldigt intresserad av, hade inte vi muskler att ta oss an allt det nya.

Över en lunch med den tidigare kollegan Mats Hedberg, i dag vice vd på Springtime, rekryterades Björn Mogensen till sin nya tjänst.
De andra delägarna i Next PR, Ann-Sofi Korsman och Louise Svensson, med tio procent vardera går vidare till egna verksamheter.

Next omsatte 4,6 miljoner kronor 2008 och gjorde en vinst på 100 000 kronor.
– Jag kan inte säga att finanskrisen har drabbat oss något särskilt. Jag väntar fortfarande på att den ska komma och slå till ordentligt, det kanske den gör också. Jag var med vid nedgången 2001 och då märktes det tydligt, det har det inte gjort hittills.

Björn Mogensen grundade Infokraft 1994 som köptes upp av Edelman 2000. Han var vd och styrelseordförande för nordiska Edelman innan han grundade Next PR 2003.

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Springtime

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.