Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Niclas Strandh

Publicerad: 17 december 2008, 09:59

Niclas Strandh startade den första reklambloggen på svenska Resercher 2002. Nu ligger han bakom ytterligare två bloggar "Same same but diffrent" och Deepedietion.


Niclas Strandh

Vad skriver du om?
Deepedition har som tagline "om allt det andra". Den startade som ett komplement till Researcher som är en reklamblogg, den första på svenska från 2002. Jag ville dock skriva mer som inte handlade om mitt jobb utan valde att starta en ny. Jag kommenterar, skriver om politik, media och bara om sånt som jag just då funderar över. Tidigt var jag mer personlig men ju större bloggen blivit desto mindre har jag velat lämna ut saker. I början var jag anonym men valde sen att köra öppet med mitt namn utskrivet. Idag är Researcher en DIGG-klon för där alla kan lämna av bra länkar om reklam och rösta på dem, Deepedition är fortfarande min personliga blogg och Same Same But Different, som jag driver tillsammans med Sofia Mirjamsdotter (aka Mymlan) handlar om mötet mellan nya och gamla medier. I pipeline finns eventuellt en ny blogg om sociala medier och marknadsföring.

Varför bloggar du?
– Det som gör den extra kryddan är att någon faktiskt läser det man skriver. I grunden är det av samma anledning som jag förr skrev saker för byrålådan: en passion för att skriva och tycka och nu gärna diskutera. Det är förbannat kul helt enkelt! För min del, som startade min första blogg 2001 och innan det försökte mig på en del reloading, är det numera en livsstil och en självklarhet att blogga. Idag är bloggandet också ett sätt att bygga både mitt personliga som mitt yrkesmässiga varumärke.

Vad har du för ambitionsnivå på bloggen?
– Deepedition är, surrealistiskt nog, den blogg som jag har haft lägst ambitionsnivå för. Och den har blivit mest känd. Min erfarenhet är att det är viktigt att börja med att hitta passionen för bloggandet och låta det vara kul. För mig handlar det också om att dela kunskap och kunna bryta den mot den som läser. Kommentarer är viktiga för mig. Idag håller jag kurser i bloggande och sociala medier tillsammans med Brit Stakston på JMW och att ha bloggat både ämnesinriktat som på Researcher och Same Same But Different men också "dagboksbloggat" (jag hatar det uttrycket) ger mig en rejält bred erfarenhet.

Något inlägg som du ångrat i efterhand?
– Jag ångrar mycket men tar inte bort något. Nina Åkestam tyckte jag verkade otäck tidigt i hennes bloggande men jag tror att hon ändrat uppfattning. Men ja, jag kan vara rätt mästrande och ibland arg men egentligen är jag ju faktiskt rätt snäll... Så jag kan nog ångra en del sånt. Samtidigt har det faktiskt gett nya kontakter som sedan blivit mycket trevliga och fruktsamma både personligen och i jobbet.

Får du mycket respons från läsarna?

– Ja, även om ingen av bloggarna tillhör de som renderar 200 kommentarer per post. Men kommentarer är viktiga för mig. Kommentarer kräver att bloggaren är vara aktiv och deltar i diskussionen. Den bloggare som låter kommentarer stå obesvarade kommer ganska snart att få ett väldigt "tyst" omkring sig. Sedan har man sin "inre krets" som ofta kommenterar - för min del många andra reklammänniskor, sociala mediegeeks och bloggare då det är de sfärer jag rör mig i.

Vilka andra bloggar följer du?
– Mängder. Det är en del av mitt jobb som strateg att följa många bransch- och sociala mediebloggare liksom att jag läser många "privatbloggar" - en del som jag följt i många år. Självklart läser jag Adland, äldst störst och bäst, och dabitch/Åsk är min vän och sedan länge hjälp-i-kodnöden. Sedan är det såna som redan pratats med här: Ulrika Good, Mymlan, Kontaktmannen, JMW. En hög plannerbloggare förutom Nina Åkestam: Sorterat/Osorterat, Planning Lab och Planning.se liksom Chief Marketer, Fallon Planning och självklart Seth Godin och Russel Davies. Sociala medie-guruerna Chris Brogan, Owyang och andra bloggar om sociala medier, reklam och media. Sen finns det mängder med politikbloggar, "vanliga bloggar" och andra. Min bloggrulle ligger på närmare 350-400 feeds.

Vad gör du när du inte bloggar?

– Creative planner och delägare i Heimer & Company Reklambyrå. Och lever radhusfamiljeliv i Borlänge.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.