Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag26.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nike hyllar kvinnorna i nya VM-reklamen

Publicerad: 3 Juni 2019, 06:08

10-åriga fotbollsspelaren Makena Cook i nya Nike-reklamen.

Foto: Youtube

Wieden+Kennedy slår på stort i ny film för Nike, reklamkupp värd 38 miljoner under Champions League och flera anmälningar mot spelreklamen. Det är några av rubrikerna i helgsvepet.


Ämnen i artikeln:

NikeReklamMorgonsvepet

Nike hyllar kvinnorna i nya VM-reklamen
Nike släpper en ny storslagen reklamfilm lagom till fotbolls-VM som drar igång på fredag den 7:e juni. I den nya ”Just do it”-reklamen får vi följa den 10-åriga fotbollsspelaren Makena Cook, som springer hand i hand på planen och spelar med med några av världens största fotbollsstjärnor. Hon får även assistera Englands tidigare kapten Alex Scott i rollen som tränare för Barcelonas herrlag. Allt visar hur dagens stjärnor kommer leda nästa generation till framtiden. Reklamfilmen avslutas med: “Don’t change your dream. Change the world.”

Filmen har skapats av Nike’s byrå sedan många år, Wieden+Kennedy, och är en fortsättning på kampanjen där de hyllar kvinnliga idrottare. Stora varumärken investerar i år mer än någonsin i turneringen.

Se hela filmen här:

Stjärnans reklamkupp under CL-finalen
Liverpool segrade Tottenham i Champions League-finalen i helgen. Det var inte de enda som tog över tv-rutan. Plötsligt stormades planen av en kvinna vid namn Kinsey Wolanski som iklädd en baddräkt gjorde reklam för en sajt som tillhör en känd youtuber. Kuppen beräknas vara värd nästan fyra miljoner dollar, omkring 38 miljoner svenska kronor i ren reklamtid, skriver Expressen.

Mängder av klagomål om spelföretagen..
Konsumentverket har fått in runt 500 anmälningar sedan den nya spellagen trädde i kraft vid årsskiftet. Många av anmälningarna rör spelbolag som aktivt har anmält att de inte vill spela via Spelpaus. Men flera handlar även om marknadsföringen, bland annat om budskapen stora och snabba vinster, enligt Konsumentverket.

.. och i Norge drar Kindred ner på sin spelreklam
Som första utländska aktör lägger Kindred Group ner sin marknadsföring om bonusar och minskar sin reklam för casino i tv. Den nya strategin inleds den 1 september, skriver Kampanje. Koncernen äger spelbolag som Unibet, Maria Casino och Bingo.com. Norge har ännu ingen spellicens liknande Sveriges, men det är inte omöjligt att ett sådant är på väg.

Uppgifter: Google granskas i USA
Enligt källor till Wall Street Journal planerar USA:s justitiedepartement att påbörja en konkurrensgranskning av techjätten Google. De ska dels titta på sökmotorverksamheten, men även andra delar av företaget. Varken Google eller justitiedepartementet har kommenterat uppgifterna.

Varumärken blev kapade på Twitter
Kraft Heinz varumärken Planters, Kool-Aid och Capri Sun blev i helgen drabbade av hackare som tog över deras Twitter-konton. Samtliga började sända ut obscena tweets, vissa med sexuellt innehåll. Kontona som har flera tusen följare postade liknande trådar, enligt AdAge. Hackarna identifierades senare.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

NikeReklamMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.