Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nike stäms för etnisk diskriminering – "Hycklande marknadsföring"

Publicerad: 22 mars 2019, 12:51

Den tidigare Nike-medarbetaren Ahmer Inam har lämnat in en stämningsansökan gällande etnisk diskriminering mot sin tidigare arbetsgivare. Inams advokat menar att det är ett tydligt exempel på att varumärkets marknadsföring bara är tomma ord.


Ämnen i artikeln:

Nike

Förra hösten lanserade Nike en av de senaste årens mest omtalade reklamkampanjer i "Dream Crazy". I kampanjen tog varumärket ställning för den amerikanska fotbollsspelaren Colin Kaepernick som sedan en tid tillbaka vägrat stå upp under den amerikanska nationalsången då han ansåg att landet systematiskt diskriminerade minoriteter.

Nu väljer en tidigare medarbetare, Ahmer Inam, att lämna in en stämningsansökan mot Nike då han anser sig ha blivit diskriminerad under sin tid som anställd, det rapporterar Portland Business Journal. Inam säger att han på grund av sin etnicitet, hudfärg och ursprung fått lägre lön och nekats befodringar som istället gått till vita kollegor.

– Det här fallet visar Nikes hycklande när de genom sin marknadsföring försöker porträttera sig själva som en förkämpe för mångfald. Min klient har behandlats som en andraklassens människa, säger advokaten Dana Sullivan.

Ahmer Inam, som var anställd som trendanalytiker, söker ett skadestånd på totalt 866 000 dollar.

"Vi kan inte kommentera den stämningsansökan som kommit in men jag försäkrar att Nike jobbar hårt för att skapa en kultur där alla, oavsett etniskt ursprung, respekteras och känner att de kan uppnå både sina egna och företagets mål" säger en talesperson för Nike.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Nike

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.