Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nikokick för reklammarknaden efter lagändring

Publicerad: 27 februari 2008, 14:19

På lördag släpps nikotinläkemedel fritt för försäljning i dagligvaruhandeln. En marknad som i dag omsätter 461 miljoner kronor väntas växa med mer än 40 procent på ett år och alla aktörer förbereder sig i veckan.


Marknaden för nikotinläkemedel förändras radikalt i och med lagändringen som träder i kraft på lördag, den 1 mars. Då försvinner Apotekets monopol på produkter för rökare som försöker sluta.

Totalt sett sålde Apoteket nikotinläkemedel för 461 miljoner kronor exklusive moms förra året. Storsäljaren Nicotinell mint sålde för 122 miljoner kronor, därefter följde Nicorette (82 mkr) och Nicotinell Fruit (50 mkr). 

Läget kunde inte vara bättre för McNeil Sweden AB, som säljer Nicorette. Deras konkurrent Novartis har storsäljaren Nicotinell Mint men sett i total marknadsandel är det nästan dött lopp mellan bolagen. McNeil har (märket Nicotugg inräknat) 49 procent av marknaden mot Novartis 45 procent.

Och nu väntas kakan växa rejält, med fler än 5 000 nya återförsäljare. Nicorette kommer snart att synas i samma omfattning som vid nyårskampanjerna, då flest rökare försöker sluta, men exakt när man går ut vill inte produktchefen Jessica Gustavsson avslöja.

– Nej, vi vill inte bjuda konkurrenten på det. Men det blir en kampanj som består av printannonser och nya filmen ”Hajen” (se nedan) och vi bygger även en ny webbportal, säger Jessica Gustavsson till Resume.se.

McNeil annonserar inte bara i konsumentledet utan går även ut med information i fackpress, dessutom har arrangerar man en kunskapstävling för de nya återförsäljarna, enligt Jessica Gustavsson.

På Coop behöver man inte lägga så mycket krut på reklam, som sköts av leverantörerna. Däremot är det ett omfattande internt informationsarbete som Anna Wesslén är projektledare för.

– Vi måste prata om nyheten i våra dr-utskick till samtliga kedjor och i vår kundtidning Mersmak. Dessutom bygger vi en portal på webben med information om produkterna och länkar till Sluta röka-linjen. Vi arbetar också på intranätet och i vårt interna informationsblad, säger Anna Wesslén.

Restriktionerna kring nikotinläkemedlen är omfattande. Personalen får inte ge några råd alls kring produkten utan måste hänvisa alla frågor till bipacksedeln (som också ska läggas ut på webben). Personer under 18 får inte köpa produkterna som måste förvaras under uppsikt – vilket ändå hade varit aktuellt även utan någon regel då det är stöldbegärliga produkter.

– Det är ju ett relativt litet utbud som inte innebär några större förändringar i butikerna. Men det är viktigt med information eftersom så många skriver om det nu. Nyheten behöver vi inte tala om, men vi måste gå ut med vår information till alla butiker, säger Anna Wesslén.

Förändringen innebär inte att Apoteket kommer att tappa hälften av sina kunder till nya spelare, i stället tror de flesta bedömare – baserat på erfarenheter från utlandet – att den totala marknaden kommer att växa kraftigt. I Sverige talar man om 200 miljoner vilket skulle motsvara en ökning på 43 procent.

Men Eva Fernvall, varumärkesdirektör på Apoteket, medger att konkurrensen blir tuff och Apoteket måste nu ompositionera sig. Det har man talat om med byrån Forsman & Bodenfors.

– Men vi kör inte några fler breda kampanjer med nikotinläkemedel i år. Vi hade en i januari, säger hon till Resume.se.

I stället blir det aktiviteter i butikerna, vilket kommer att synas i höst.

Vad blir viktigt för er att lyfta fram i reklamen?
– Dels har vi i flera år talat om vikten av rådgivning, sedan är det troligt att konkurrenterna inte har alla typer av nikotinläkemedel, som plåster, tabletter och inhalatorer. Vi ska visa att vi har ett brett sortiment, säger hon till Resume.se.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.