Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nils "Nicke" Franchell

Publicerad: 27 augusti 2009, 09:34

Nils Franchell på Aftonbladet, ska du rivstarta på tisdag?


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Nils Franchell ny kommunikationschef på Aftonbladet.

… det sägs att du ska göra rivstart på tisdag?
– Ja, inte bara jag, utan hela företaget.

Berätta?
– Vi har en helt ny organisation efter nedskärningarna. Efter att så många har slutat gör vi en nystart och behöver få en positiv känsla i hela huset. Dessutom pågår det ett nytt varumärkesarbete. Vi har fått nya affärsområden och en ny chefsorganisation. Och vi ska börja jobba på ett annat sätt, mer integrerat mellan webb och papper. Därför har vi en kick-off som heter ”Rivstart”.

Var ska ni ha den?
– Oj, det är någonstans i Nacka. Ska jag ta reda på det och ringa tillbaka?

Äsch, jag blir väl ändå inte insläppt, tala om hur många ni har sparkat i stället?

– Omkring 90 personer har slutat i olika omgångar. Det har gått väldigt bra, många tar chansen att förverkliga något de önskat. Vi har cirka 550 tjänster kvar i företaget.

Varför kallas du kommunikationschef?

– Därför att även reklam, pr och marknadsföring ingår i avdelningen. Vi är ett tiotal anställda.

Och du heter Nils, men alla säger Nicke?

– Ja, men när de ska mejla är jag Nils.

Det sägs att du började som journalist redan på ”Stocken”?

– Ja, jag var 20 och de behövde någon som räknade om div 4 och div 5-tabeller på sporten. Sedan skickades jag ut på div 3-matcher, blev vikarie och fast fram till konkursen 1984. Sedan har jag varit på DN, Expressen och Svenskan innan jag kom till Aftonbladet 1987. Här har jag varit nattchef, chef för söndagsbilagan, dragit i gång sportmagasinet och var senast biträdande redaktionschef.

Och hur känns det att ha storasyrran Eva på ledaravdelningen?

– Skönt, jag frågar ofta henne om råd.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Ämnen i artikeln:

Aftonbladet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.