Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nio av tio pr-konsulter har försökt stoppa företag från greenwashing, enligt enkät

Publicerad: 18 juli 2022, 09:01

Foto: Tanaonte

I en enkät från PRCA svarar 89 procent av pr-branschen att de protesterat när en kund försökt greenwasha. I samma enkät menar 71 procent av konsumenter att de skulle sluta handla av varumärken som vilseleder sina kunder om klimatfrågan.


Ämnen i artikeln:

NyheterMiljö

Enligt en enkät som genomförts av brittiska Opinium på uppdrag av organisationen PRCA ger nästan alla pr-konsulter, 96 procent, sina kunder och kolleger råd om klimatkrisen och kommunikation kring hållbarhet. Förra året var siffran 82 procent.

PRCA är en av de större pr-organisationerna i världen, och har sedan förra året undersökt hur branschen tycker sig kunna hantera klimatfrågor. Enligt enkäten så har 45 procent av branschen märkt av att kunder försökt greenwasha, och 89 procent uppger att de har protesterat mot detta – 57 procent anser att de lyckats.

Nästan alla som tillfrågats i enkäten, 97 procent, säger att de vidtagit åtgärder för att hantera klimatkrisen, men bara knappt hälften (48 procent) mäter koldioxidavtryck.

Förutom att fråga branschen har enkäten även riktat sig mot konsumenter i Storbritannien. Där säger 71 procent att de skulle sluta handla av ett varumärke som vilselett sina kunder. Något chockerande är att 50 procent av tillfrågade konsumenter menar att klimatkrisen ”inte är ett existentiellt hot”. 

Foto: PRCA

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

NyheterMiljö

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.