Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Nio av tio ungdomar kan inte skilja på reklam och nyheter

Publicerad: 30 Januari 2019, 06:50

Foto: Montage: Andreas Elgstrand

Ungdomar har svårt att särskilja nativeannonser och nyheter i en av Sveriges största dagstidningar, Unilever lanserar ny mätmodell och Bloomberg ökar annonsintäkterna. Det och mer i dagens morgonsvep.


Studie visar – 88 procent av gymnasieungdomar kan inte skilja på reklam och nyheter

Tydliga annonsmärkningar har varit en het potatis sedan native advertising blev ett allt vanligare inslag i svenska medier. Nu presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet en ny studie som visar att 88 procent av gymnasieungdomar mellan 16 och 19 år inte kan skilja på reklam och nyheter i en av Sveriges mest lästa dagstidningar. Studien riktade i huvudsak in sig på hur duktiga svenska ungdomar är på att hitta och bedöma information online. De som ansåg sig vara bäst på att hitta och bedöma informationen var även de som presterade sämst i testerna.

− Det faktum att tonåringar inte är så bra på att avgöra trovärdigheten hos en källa understryker också vikten av att de har tillgång till tillförlitliga nyheter, säger Thomas Nygren, universitetslektor i didaktik vid Uppsala universitet, som genomfört studien.

Unilever lanserar ny mätmodell – tar in konkurrenter för hjälp

Som världens näst största annonsör har Unilever ett enormt inflytande på i vilken riktning och hur snabbt branschen rör sig. Precis som sin kollega Marc Pritchard på Procter & Gamble har Unilevers CMO Keith Weed det senaste året varit mycket kritisk till i princip hela ekosystemet byggt kring digital annonsering. Nu har FMCG-jätten tagit fram en ny mätmodell som ska kunna mäta kampanjeffekt över en rad plattformar. De har också sträckt ut en hand till sina konkurrenter och bett dem komma med input om hur modellen bör utvecklas.

Enligt Unilever själva fungerar mätmodellen bra när det kommer till räckviddsmätning och reaktioner men kan även de kort- och långsiktiga effekterna av en kampanj, det rapporterar The Drum.

Bloomberg slår intäktsrekord

De senaste veckorna har den amerikanska mediebranschen skakats av flera storvarsel när aktörer som Buzzfeed, Gannet och HuffPo skurit ned på sin redaktionella personal. Totalt skar aktörerna ned med omkring 1000 personer.

Under natten kom dock Bloomberg med glädjande nyheter när nyhetsnätverket redovisade en 16-procentig tillväxt i jämförelse med samma period 2018. Mest förvånande är kanske att Bloomberg ökade sina digitala annonsintäkter med 15 procent, det rapporterar The Drum.

Göran Garberg säljer United Spaces

1987 var Göran Garberg med och grundade reklambyrån Garbergs, en byrå som fortfarande bär hans namn. Sedan länge har han dock skiftat sitt fokus mot coworking-bolaget United Spaces, ett bolag han också var med och grundade och fortfarande är vd för. Nu säljer han sitt livsverk till fastighetsbolaget Castellum, det rapporterar Di Digital. Köpeskillingen uppges vara 200 miljoner kronor.

iPhoneförsäljningen sjunker med 15 procent

Analytiker har länge spekulerat i hur Apple ska kunna bli mindre beroende av sin signaturprodukt iPhone. När bolaget under gårdagen presenterade sin Q1-rapport blev den osäkra framtiden än närmare. Den globala försäljningen av iPhones sjönk nämligen med 15 procent i jämförelse med samma period förra året. De låga siffrorna har nu lett till att Apple funderar över prisbilden för iPhone. Mer positivt för Apple var att man ökade försäljningen av Macbooks, iPads och olika servicetjänster. De senare områdena och produkterna är dock mindre i jämförelse med iPhone, det rapporterar Techcrunch. Rapporten var dock i linje med analytikernas förväntningar och som ett resultat steg aktien.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.