Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

NK byter print mot film

Publicerad: 4 mars 2010, 12:51

NK tar in hela världen i sin vårkampanj som startar i dag torsdag. Men kampanjen ser inte ut som vanligt: den traditionella utomhusreklamen har bytts ut till film på webben.


Temat för NK:s vårkampanj 2010 är ”Välkommen världen”. Kampanjen bygger på NK:s historiska arv som varuhuset för importerade varor från hela världen.
– Vi vill visa hur varor hela tiden anländer till NK från hela världen, säger NK:s marknadschef Camilla Wallander. Syftet är att stärka NK som internationellt varuhus med det senaste modet från hela världen.
Centralt i kampanjen blir en stor digital ankomsttavla, likt flygplatsers informationstavlor för avgående och ankommande flyg, som placeras i Stockholmsvaruhusets ljusgård. Där ska besökarna se vilka varor som nu packas upp på varuhusets avdelningar.

Dessutom byter NK medie­strategi. Varuhuset, som i alla år har kört print och utomhus som huvudmedier, satsar nu på film i digitala medier. Orsaken till mediebytet är bruset.
– Det är lätt att försvinna i bruset utomhus. Vi jobbar också med utbudsannonsering i SvD och GP och med dr till våra nyckelkunder, men vi har valt att lägga profilreklamen som rörlig bild på webben, säger Louise Kihlberg, pr-ansvarig på NK.

Lowe Brindfors har gjort NK:s kampanjer i drygt fem år och printreklamen har varit högprofilerad hela tiden. Nu möttes byrån av en ny utmaning:
– Utmaningen var att ge NK en röst i rörligt medium. NK har tidigare mest profilerat sig genom print, säger cd Martin Bartholf.
– Vi ville hitta ett enkelt men charmigt sätt att uttrycka oss. Det estetiska blir också viktigt när man ska profilera sig med mode. Filmen ska stärka kampanjtemat och samtidigt tillför något eget, säger han.

Social Club har spelat in en 30-sekundersfilm, stajlad av Marina Kereklidou, som läggs på en kampanjsajt.
– Vi kommer att visa filmen på SvD, DN, GP, Elle, Rodeo, TV4 Play och Kanal 5 Play samt på Stureplans led-skärm, säer Louise Kihlberg.
– Vi har haft väldigt bra genomslag på webben för saker som vi har gjort tidigare. Och utomhus är en svår kanal. Det är lätt att försvinna i bruset.
Enligt Louise Kihlberg är det inte en fråga om att spara pengar på medieköp:
– Det är ganska dyrt att spela in en film också. Det är ingen budgetfråga. Det är snarare en vågafråga.

Arbetsgrupp: NK

Kund: NK, Camilla Wallander marknadschef, Karin Högman reklamansvarig, Dan Arne cd

Reklambyrå: Lowe Brindfors
Arbetsgrupp: Martin Bartholf cd, Lotta Palmbäck Åkerlund, Lina Elfstrand, Pia-Maria Falk och Julia Stenius ad, Martin Bartholf och Henning Wijkmark copy, Mimmi Wägerth och Anette Söderberg original, Pelle Holm projektled­ning, Tina Lindkvist produktions­ledning, Ulrika Dalin art buyer

Mediebyrå: Joakim Regeheim, Scream
Webbyrå: Fabian Zwedberg, Tewonder
Musik: Alf Tumble, Music ID
Repro: Kenneth Lindgren, Linje­punkt
Produktionsbolag film: Social Club
RBG6 regissör, Johan Lindström producent, Lina Ehrenpreis produktionsledare, Marina Kere­klidou stylist

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.