Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

NK pudlar: Ställer in influencerlunchen i skyltfönstret

Publicerad: 7 Mars 2019, 19:49

Allmänheten uppmanades komma och titta på när influencern Michaela Forni och stylisten Selam Fessahaye med sällskap skulle äta lunch i NK:s skyltfönster. Nu ställer varuhuset in aktiviteten som skulle äga rum på fredagen efter kritik.


Ämnen i artikeln:

Michaela ForniNKInfluencer marketing

Under torsdagen öppnade NK sin saluhall igen efter en omfattande renovering. För att  uppmärksamma lanseringen har varuhuset gjort flera markandsföringsinitiativ. Bland annat har reklambyrån Garbergs hjälpt NK att ta fram konceptet "Sveriges lyxigaste matkasse" där varor och recept levereras i en väska från antingen Alexander McQueen, Mulberry eller Acne – i limiterad utgåva förstås.

En helt annan aktivitet, som alltså inte Garbergs stod bakom, för att uppmärksamma nyöppningen skulle ske i NK:s skyltfönster under fredagen. Allmänheten uppmanades komma till varuhuset klockan 13.00 för att titta på när trendprofilen och influencern Michaela Forni samt stylisten Selam Fessahaye stylisten skulle bjuda in varsitt sällskap för att äta lunch i NK:s skyltfönster.

Den planerade händelsen har kritiserats på sina håll i sociala medier. En av de som reagerade var Resumés bloggare, pr-konsulten Johanna Lindskog Lindell, som i ett inlägg ansåg att tilltaget var smaklöst.

"När det finns så många människor idag, i synnerhet inom NK:s närområde, som dagligen står utan hem eller mat känns det här jippot som ett hån.", skrev Johanna Lindskog Lindell bland annat och utvecklade resonemanget:

"Förstår att uppsåtet inte är att skapa splittring och polarisering, men risken är stor att det är precis det som händer och att vi ökar på utanförskapet i samhället ytterligare".

Och nu väljer NK att ställa in influencerlunchen. I ett mejl till Johanna Lindskog Lindell som Resumé har tagit del av beklagar en talesperson för varuhuset att eventet väckt starka känslor och berättar att syftet var att visa kunder att de framöver kommer ha möjlighet att själva boka en tid för att avnjuta en lunch i NK:s skyltfönster.

"Att skapa unika upplevelser för våra kunder är något av det viktigaste vi gör men tyvärr blev den externa tolkningen av vårt planerade event något annat än vi avsett. Med respekt för denna kritik kommer vi att ställa in lunchen i skyltfönstret imorgon."

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.