Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

NK:s nya present

Publicerad: 20 oktober 2009, 11:11

NK har en av Sveriges mest välkända logotyper, skapad redan 1902. Lars Hall tog sedan fram den klassiska förpackningsdesignen. Nu förändrar varuhuset sitt emballage för första gången på 20 år.


Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

NK:s nya emballage är framtaget av Lowe Brindfors.

– Vi vill skapa ett mer flexibelt emballage som går att ändra enklare i samband med våra kampanjer. Det var lite svårt med den stora loggan och därför har vi tagit fram en renare profil, säger marknadschefen Camilla Wallander.

Men hur viktig är emballaget. Du ser ju inte det förrän du redan gjort ditt köp?
– Hälften av vår omsättning kommer från våra mest lojala kunder, NK Nyckelkunderna. De är inne hos oss flera gånger i veckan och det är främst deras köpupplevelse vi vill stärka.

Var ni rädda för att göra förändringar av logotypen?
– Inte rädda, men det var viktigt att det skulle vara en genomtänkt förändring. Vi ändrar inte på våra påsar. De är väldigt viktiga för oss och fungerar som en ständig utomhuskampanj.

Det nya emballaget är framtaget av NK:s reklambyrå Lowe Brindfors.

Fotnot: I en tidigare version av artikeln stod det att Lars Hall skapade NK:s logotyp. Det var fel. Han tog däremot tillsammans med Anne Årneby och Lars Forsberg fram NK:s förpackningsdesign.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Lowe Brindfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.