Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag17.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

NoA gör första köpet under nya ägarna – norska Proletar

Publicerad: 28 Oktober 2019, 09:13

NoA:s koncernchef Thomas Høgebøl berättade tidigare i år att koncernen hade stora expansionsplaner.

Byrånätverket The North Alliance, där bland annat svenska Åkestam Holst ingår, köper den norska performance marketing-byrån Proletar. Förra året omsatte byrån 350 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

Thomas HøgebølThe North Alliance

Den norska performance marketing-byrån Proletar startade upp sin verksamhet för 2,5 år sedan. Redan första året (2017) omsatte byrån, som även har en mindre verksamhet i Sverige, 221,7 miljoner norska kronor. I år räknar man med att den omsättningen stigit till 350 miljoner kronor med förbättrad byråintäkt och vinstmarginal. Byråintäkten landade 2018 på 8,5 miljoner kronor.

Nu köps byrån upp av det nordiska byrånätverket The North Alliance.

– Jag är väldigt nöjd med den här affären. Proletar är ett otroligt spännande företag. Vi ska fortsätta växa utanför Norges gränser och bredda vårt erbjudande inom datadriven marknadsföring, berättar NoA:s koncerchef Thomas Høgebøl för Dagens Næringsliv.

LÄS MER: Klart – de tar över NoA

Proletar jobbar med några av Norges största annosörer, däribland Bank Norwegian, Finn.no och Varner-gruppen (Cubus, Dressman, BikBok, Carlings). Förra året vann de Årets byrå i kategorin "Performance".

LÄS MER: NoA:s framtidsbygge: "Vi kommer köpa bolag för mycket pengar framöver"

Byrån hade flera intressenter men ägarna Geirr Lødemel Tvedt, Rune Syvrud Sandåker och Magnus Wrangell Ruud ansåg att NoA innebar den bästa matchningen. Delägarna lyfter fram att de inom NoA kommer få fortsätta ha sin egen särprägel och att nätverket även kommer kunna hjälpa till i rekryteringen. Ingen av parterna vill kommentera köpeskillingen. Betalningen sker delvis kontant och delvis med aktier i NoA-koncernen.

– Det finns många nya bolag och mycket buzzwords i det här segmentet. Därför har det för oss varit viktigt att lägga tid på att förstå de olika byråerna, vilken position de har och vilka kompetenser de besitter. NoA har de senaste månaderna träffat en rad aktörer inom samma segment och i den processen har det blivit tydligt att Proletar sticker ut på ett positivt sätt, säger Thomas Høgebøl.

Köpet är det första sedan NoA förra året köptes upp av investmentbolaget Norvestor. Norvestor äger mellan 50 och 60 procent av NoA medan resterande del ägs av ledande personer inom nätverket och partners i de respektive byråerna. I Sverige har NoA den senaste tiden skurit ned på affärsutvecklingsbyrån Making Waves samt lagt ned sin retailbyrå Kicker. Förra året la man även ned kommunikationsbyrån Round & Round.

Resumé söker NoA:s Sverigechef Petronella Panérus för en kommentar.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.