Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

NoA lägger ned retailbyrån Kicker

Publicerad: 3 Oktober 2019, 11:31

Petronella Panérus, Sverigechef NoA.

Retailbyrån Kicker Stockholm (som tidigare gick under namnet Promenad) försvinner efter beslut från The North Alliance (NoA). Totalt drabbas 15 personer av nedläggningen.


Ämnen i artikeln:

NoaThe North AllianceRetail

Kicker har sitt ursprung i Promenad som var ett erbjudande för retailkommunikation inom Åkestam Holst som sedan knoppades av. Under förra året stöpte NoA-nätverket om erbjudandet och skapade det nya varumärket Kicker, en byrå med 15 anställda som arbetat med taktisk butikskommunikation för flera av NoA:s stora kunder som ATG, SAS och Norrlands Guld. Men också drivit egna projekt för bland annat Adidas.

— Som nästan alla initiativ inom NoA är beslutet kunddrivet. Det handlar om att vi anpassar vårt erbjudande efter marknadens efterfrågan. Den kompetens som finns på de övriga byråerna inom NoA är fullt tillräckliga för att hjälpa våra kunder med retail, säger NoA:s Sverigechef Petronella Panérus till Resumé och tillägger att kompetensen i synnerhet finns inom ramen för Åkestam Holst och BKRY.

Processen med nedläggningen är pågående och enligt Petronella Panérus har fler av de tidigare anställda gått vidare till nya jobb.

Under förra året lade även Forsman & Bodenfors ned retailbyrån Kollo trots starka siffror. Precis som NoA har sin contentenhet i BKRY meddelade F&B nyligen att de strukturerar om erbjudandet inom den verksamhet som tidigare hette F&B Factory till ett mer fullskaligt contenterbjudande.

– Det är så rörelserna på marknaden ser ut. Content, promotion och retail behöver snabb produktion, säger Petronella Panérus.

Caroline Wetterholm har fram tills i dag varit vd för Kicker Taktisk Kommunikationsbyrå AB.

Nedläggningen av Kicker är inte den första inom NoA som förra året avvecklade verksamheten i Round & Round. 2016 bröt StudioNoc med nätverket. Samtidigt har man utökat familjen med North Kingdom sedan tidigare samt att Evidence kommer att expandera både i Sverige och Norge.

Under räkenskapsåret 2018 landade Kickers byråintäkt på 20,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet (EBIT) landade på 3,1 miljoner kronor.

Totalt sett omsatte NoA 1,17 miljarder kronor, under 2018 EBITDA-resultat landade på 105,1 miljoner kronor. Totalt har de 13 byråerna på fem nationella marknader 830 anställda. Byråerna på den svenska marknaden efter avvecklingen av Kicker är reklambyrån Åkestam Holst, design- och varumärkesbyrån Bold, affärsutvecklingsbyrån Making Waves, contentbyrån BKRY, strategibyrån Evidence, experience-designbyrån North Kingdom.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

NoaThe North AllianceRetail

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.