Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Nobbade medverkan i "Gör Plats" – "Rent ut sagt idiotisk"

Publicerad: 1 Oktober 2019, 13:28

Under gårdagen riktades kraftig kritik mot Arbetsförmedlingens reklamkampanj "Gör Plats". Föreningen för de Neurosedynskadade tillfrågades om att vara med i kampanjen, men tackade nej."Det är ett sällsynt kraftigt snedsteg och jag är besviken på de kändisar som är med och förminskar vår förmåga." säger ordförande Björn Håkansson.


I veckan lanserade Arbetsförmedlingen och Le Bureau den fjärde och avslutande delen av kampanjen "Gör Plats!". Syftet med kampanjen är att göra arbetsgivare mer positivt inställda till att anställa personer med funktionsnedsättning. I kampanjen har Arbetsförmedlingen klippt in kända personers ansikten på kroppar med funktionsnedsättningar och ställt frågan om de skulle lyckats lika bra om de haft en funktionsnedsättning.

– Med kampanjen vill vi bryta fördomar och få fler arbetsgivarere att tänka bredare när de rerktyerar. Det handlar inte bara om mångfald, det är också ett stort resursslöseri när människor som kan och vill jobba, inte får den chansen, berättade Pia Ackmark, chef Arbetsgivarenheten på Arbetsförmedlingen i samband med att kampanjen lanserades.

Efter lanseringen har dock kampanjen fått kritik från flera håll. Bara några timmar efter att kampanjen startade gick influencern Natalie Eriksson, vars kropp klistrats in under Therese Lindgrens ansikte, ut och berättade om att hon upplevt sig illa behandlad i samband med fotograferingen.

"På plåtningen var fotografen väldigt skum. Jag blev tvingad till att göra saker med min vänstra hand som är den mest 'skadade' delen i min kropp. Mina ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP. Jag har arbetat som modell i nio år och som modell, med CP dessutom, är man väldigt utsatt. Gränsen mellan vad man vill och vad man inte är bekväm med är hårfin", skriver hon i ett Facebookinlägg och fortsätter:

"Men det värsta är texten. Jag känner mig utskämd inför hela Sverige. Vad sänder jag för signaler till andra tjejer när det står så? Just nu känns allt skit".

Även debattören Jessica W Sandberg har riktat kritik mot kampanjen. I en krönika i Resumé menar hon att Arbetsförmedlingen och Le Bureau kunnat undvika vad hon menar är snedsteg om de hade trycktestat idén innan lansering.

LÄS MER: Arbetsförmedlingen om den kritiken mot "Gör Plats!": "Vi är medvetna om att den sticker ut"

Nu riktar även Föreningen för de Neurosedynskadade (FfdN) kraftig kritik mot "Gör Plats!". Tidigare i år kontaktades föreningen av Arbetsförmedlingen som ville använda en av deras medlemmar i kampanjen, FfdN valde dock att tacka nej.

– Vi berättade att vi upplevde kampanjen som förnedrande. Det finns massvis med handikappade människor som nått framskjutna positioner i samhället, varför använder man inte dem? Det verkar som att de inte tänkt överhuvudtaget och för mig framstår kampanjen som rent ut sagt idiotisk, säger Björn Håkansson, ordförande för FfdN.

Björn Håkansson ställer sig frågande till varför Arbetsförmedlingen och Le Bureau inte rådfrågat de organisationer vars medlemmar de porträtterar i kampanjen. Enligt honom är det många medlemmar som hört av sig och varit kritiska mot kampanjen.

– Våra medlemmar har varit med i tidigare "Gör Plats!"-enheter och de tycker jag är klockrena men den här gången har de gått för långt. Det är ett sällsynt kraftigt snedsteg och jag är besviken på de kändisar är med och förminskar vår förmåga.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.