Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Nord DDB:s succé – ökar byråintäkten med 50 miljoner

Publicerad: 22 Augusti 2019, 07:39

Nord DDB:s kreativa chef och vd Andreas Dahlqvist.

Intensiva kampanjperioder för flera av byråns kunder leder till att Nord DDB:s byråintäkt rusar.


Ämnen i artikeln:

Nord DDB

2018 var ett intensivt år för Nord DDB. Utöver att lansera servicedesignbyrån Alchemy (som senare införlivats i moderbyrån) jobbade man även intensivt med kunder som Klarna, Elgiganten och Björn Borg. Och att det var ett intenstivt produktionsår syns när Nord DDB:s årsredovisning för 2018 landat hos Bolagsverket.

LÄS MER: Nord DDB:s vd Andreas Dahlqvist: "Som att sprida ut signalsubstans och se vad som händer"

Där framgår att Nord DDB mellan 2017 och 2018 ökade sin omsättning från 360 till 467 miljoner kronor, byråintäkten från 131 till 186 miljoner kronor och antalet anställda från 119 till 168. Ökningen innebär att Nord DDB har en vinstmarginal på 16 procent, räknat på byråintäkten. Resultatet är en rejäl förbättring i jämförelse med 2016-2017 då byråintäkten minskade med 30 miljoner kronor.

– Det är kul att våra satsningar gett resultat. Vi har satsat hårt på kreativ kraft, byggt upp en helt ny strategisk avdelning och samtidigt satt nya processer och verktyg som vi märker fungerat på både befintliga kunder men också lockat nya. Samtidigt har vi lyckats skapa stora koncept och kampanjer som vi ser tagit fart och gett positiv effekt både på våra kunders verksamhet och vår, säger Nord DDB:s vd Andreas Dahlqvist i en kommentar till Resumé.

LÄS MER: Vattenfalls upphandling klar: Nord DDB ska bygga varumärket i Europa

I årsredovisningen skriver Nord DDB att man under året satsat på att stärka den kreativa delen av byrån samt att man stärkt det nordiska samarbetet, ett samarbete där det svenska kontoret tagit lead. Vd:n Andreas Dahlqvist har tidigare berättat att man vill söka sig tillbaka till reklambyråns grund och på så sätt särskilja sig från nya aktörer som Accenture Interactive och andra traditionella konsultföretag.

– Vi måste renodla och utveckla, det vi är riktigt bra på och som vi alltid har gjort: att förstå människor och att ta varumärken in i en popkultur. Det finns ju också mycket stöd för att det verkligen ger effekt, och att det är vad kunderna vill ha, har Andreas Dahlqvist tidigare berättat för Resumé.

LÄS MER: Allt började med kreatörsduons "dumma idé" – historien bakom Smoooth Dogg

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

Nord DDB

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.