Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nordens främsta kreatörer möter amerikanska reklambranschen

Publicerad: 9 september 2009, 08:47

Bongos Mary Lee Sjönell arrangerar i höst en seminarieserie om storytelling på Svenska konsulatet i New York. Nordiska reklambranschen främsta möter amerikanska reklam- och mediebranschen.


Ämnen i artikeln:

Mary Lee Sjönell

Mary Lee Sjönell.

Storytelling ur nordiskt perspektiv är temat under höstens seminarier som börjar nästa torsdag i New York, på Svenska konsulatet.  
Bongos Mary Lee Sjönell är den sammanhållande länken och en av initiativtagarna till seminariet.  
– Syftet är att sammanföra den nordiska reklambranschen med ledande personer inom den amerikanska medie- och reklambranschen, säger Mary Lee Sjönell.

På listan över deltagare under första seminariet finns dansken Lars Bastholm, digital chef på Ogilvy USA, Micke Schiller från Acne och finske konstnären Jani Leinonen.

Trion kommer att tala om storytelling ur olika aspekter. Till exempel är rubriken på Jani Leinonens föredrag "Rejected Ideas for Cap´n Crunch Advertisement”
– Ny teknik har gett oss nya möjligheter att utveckla storytelling. Vi vill bland annat visa hur modern marknadsföring närmar sig underhållningsindustrin, säger Mary Lee Sjönell.

Svenska konsulatet har som uppdrag lyfta fram goda exempel på svensk marknadsföring, som en viktig del av den svenska exportindustrin.
– Amerikansk syn på skandinavisk storytelling går tillbaka till Ingmar Bergman och Lasse Hallström. De står för en helt annan berättarteknik än vad den amerikanska publiken är van vid.  Det är lika stora skillnader inom reklamen. Där ser man Bergmans paralleller i bland annat Roy Andersson och Linus Karlsson och Paul Malmström på Mother.

Andra seminariet i höst kommer att kretsa kring dramatiseringen i modern storytelling.
– Vi ska alltså titta på rena dramaturgiska grepp som ligger bakom framgångsrik storytelling. Apple är ett sådant exempel där man lyckats bygga in genialitet i allt som man gör, säger Mary Lee Sjönell.

Det avslutande tredje seminariet handlar om vem som har makten över bolagens storytelling.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Mary Lee Sjönell

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.