Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nordiska marknadschefer kan halka efter digitalt

Publicerad: 11 oktober 2011, 08:27

En ny studie från IBM visar att nordiska marknadschefer har svårt att följa med i den digitala utvecklingen.
Risken är att de halkar efter sina globala kollegor.


Studien visar att de nordiska marknadscheferna inte känner sig förberedda att hantera sociala medier och det ökande informationsflödet.
– På nordisk nivå kan vi se att marknadscheferna skiljer sig en hel del åt från sina internationella kollegor. De känner sig bland annat mindre förberedda på att hantera och utnyttja förändringar inom marknadsområdet och är mer traditionella i sin marknadsföring, säger Charlotta Wark, IBMs svenska marknads- och kommunikationschef, i en kommentar.

Störst utmaningar finns i att utnyttja sociala medier i marknadsföring, hantera de enorma informationsmängderna samt dra nytta av antalet kanaler och mobila enheter på ett bra sätt, uppger marknadscheferna globalt sett.

Jämfört med sina globala kollegor känner sig de nordiska marknadscheferna oförberedda inom ett antal områden, som hur de ska kunna dra nytta av sociala medier (88 procent av de nordiska marknadscheferna känner sig oförberedda, jämfört med 68 procent globalt). Att kunna mäta resultaten av sina marknadsinvesteringar och att ha förmågan och kompetensen att hantera informationsexplosionen är andra områden där de nordiska marknadscheferna känner sig mindre förberedda.

Nordiska marknadschefer använder också externa aktörer i större utsträckning än sina globala kollegor. Bland annat ser nordiska marknadschefer att man kommer att öka sina externa samarbeten när det gäller Internetmarknadsföring över en tre- till femårsperiod med 125 procent. Globalt är samma siffra 26 procent.

Studien visar också att marknadschefer internationellt sett i större utsträckning ser sociala medier som en viktig del av marknadsstrategin.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.