Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag23.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Norge slår till mot influencers som bidrar till kroppshets

Publicerad: 3 Oktober 2019, 06:32

Konsumentverket skickar ut varningar till influencers och annonsörer, FBI riktar Facebook-annonser till ryska spioner och genre spelar roll för reklamtrötthet på tv. Det är några av nyheterna i svepet.


Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Norge slår till mot influencers som bidrar till kroppshets
Forbrukertilsynet, Norges motsvarighet till Konsumentverket, har granskat marknadsföringen på Instagramkonton för 25 skönhetskliniker och 25 influencers. Fyra kliniker och kommer få en varning efter att ha använt sig av minderåriga influencers till att marknadsföra fillers, Aquagold och Botox, skriver Kampanje. Brevet mottas också av de fyra influencers som marknadsför metoderna. Under gårdagen infördes nya regler för influencer marketing i Norge med syfte att minska kroppshetsen i sociala medier. Dessa ger konsumenter möjligheten att klaga på marknadsföring som bidrar till kroppshets, men som inte är förbjudet enligt lag.

– Jag tror att vissa influencers kan känna att det kommer att bli en stor förändring. I början kommer införandet av riktlinjerna att få många att tänka en extra gång innan de ingår ett samarbete och det är bra, säger Thomas Veheim från Adlink, en av de som ingår i kommittén.

FBI riktar Facebook-annonser till ryska spioner
FBI har börjat rikta annonser för att rekrytera ryska spioner i Washington DC-området, rapporterar CNN. En av annonserna visar en ung kvinna som firar sin examen tillsammans med familjen – en text lyder sedan på ryska: ”för din framtid, för din familjs framtid”. En annan visar en bild på ett schackspel med texten ”är det inte läge för dig att göra nästa drag?”.

FBI menar att annonserna har gjorts för att Ryssland innebär ett hot mot landet. De svarar CNN med bland annat: ”FBI kommer att använda alla tillgängliga lagliga medel för att hitta individer med information som kan hjälpa till att skydda USA från hot”.

Även Ryssland har en historia av att använda Facebook mot USA. I USA-valet 2016 distribuerade de hackade mejl som kopplades till Hillary Clintons kampanj.

Genre spelar roll för reklamtrötthet på tv
Enligt en ny studie från Deloitte bland 2 000 amerikanares tolerans mot reklam visar det sig att det är väldigt olika beroende på vilken typ av tv-program de tittar på. De som gillar att se talkshows är mycket mer mottagliga för reklam än de som föredrar komedier, drama eller nyheter, skriver Business Insider. Studien föreslår att streamingjättar som Netflix, som är helt reklambefriade, bör kolla på reklam ner till genrenivå.

Stor affär i mediebranschen
Vice Media köper Refinery29 för en oklar summa – efter månader av spekulation. ”Nya” Vice kommer att ha en global publik på 350 miljoner unika besökare i månader, en 17 procentig uppgång. Större delen av arbetsstyrkan kommer bestå av kvinnor, tack vare att Refinery29 leds av och riktas till kvinnor. Båda förlitar sig mycket på sociala medier och annonser, liksom exempelvis Buzzfeed. Problemen har hopat sig just för den här typen av arbetssätt de senaste åren och de båda parterna avskedade för inte så länge sedan tio procent av medarbetarna.

Google lanserar nya funktioner för persondata
Google, liksom Facebook, har mött skarp kritik för användardata och hur den sparas. Nu släpper de en rad nya verktyg för att möta de växande kraven, rapporterar SVT. Det handlar bland annat om en lösenordshanterare och möjligheten att använda karttjänsten inkognito. Hur länge sök- och tittarhistorik ska sparas kommer nu att fungera även på Youtube. ”Jag tror absolut att de ser det här som ett hot mot deras affärsmodell”, kommenterar Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Morgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.