Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Norrskens entreprenörer tar över "Welcome to my hometown"

Publicerad: 3 September 2019, 08:49

Från vänster: Peder Grunditz, flygplatsdirektör Stockholm Arlanda Airport, Åsa Öhman, pr-ansvarig Swedavia, Eric Ljunggren, global kommunikations- och marknadschef Norrsken, Johanna Blendow, Global Partnership Manager Norrsken.

Foto: Pierre Björk

Under en vecka ersätts kända svenskar som Caroline Winberg, Joel Kinnaman och Josephine Bornebusch i "Welcome to my hometown" på Arlanda av finalisterna i nystartade Norrsken Award: tio entreprenörer som arbetar för att göra världen till en bättre plats. Syftet är att visa upp Stockholm som hemstad för den nya tidens entreprenörer.


Ämnen i artikeln:

Josephine BornebuschJoel KinnamanEric LjunggrenArlandaCaroline WinbergSwedavia

Impact Week som äger rum 16-19 september blir hajpade stiftelsen Norrskens största satsning hittills. Syftet är låta Stockholm under en vecka vara världens centrum för startups med tydligt fokus på att lösa samhällsproblem med teknik och entreprenörskap som utgångspunkt. Veckan utmynnas i Norrsken Award där tre av 100-tals nominerade koras till segrare.

I samband med Impact Week har Norrsken inlett ett samarbete med Swedavia, som bland annat står för driften av Arlanda. Tillsammans gör man en storsatsning för att lyfta Stockholm som innovationsstad, genom att låta Norrsken ta över porträttgalleriet "Welcome to my hometown", där kända svenskar hälsar resenärerna välkomna till huvudstaden. Det är första gången som Swedavia släpper in en utomstående aktör i utställningen.

– Tio kända svenskar har valt att låna ut sina ytor till våra tio finalister i Norrsken Award, så de kommer klistras upp ovanpå Joel Kinnaman, Josephine Bornebusch, Caroline Winberg bland andra, säger Eric Ljunggren, som klev på rollen som global marknad- och kommunikationschef på Norrsken Foundation i april tidigare i år, till Resumé.

LÄS MER: "Eric Ljunggrens nya uppdrag – ska hjälpa Norrsken expandera internationellt"

Samtidigt kommer finalisterna synas på innerstadens synligaste reklamplatser, såsom de hundratals stora flaggor som hänger vid alla Stockholms tullar samt vid Stockholms central, slottet, stadshuset samt på ett flertal paradgator i staden, såsom Norr Mälarstrand. Det innebär att hur du än tar dig in till Stockholm kommer du mötas av Norrskens entreprenörer. Eric Ljunggren berättar att man medvetet valt att inte lyfta fram Norrsken utan att låta entreprenörerna stå i centrum helt och hållet i kampanjen.

– Vårt mål är tydligt: att se till att de företag och entreprenörer som vi investerar i faktiskt kan åstadkomma en förändring i världen, och det är möjligt först när vi lyckas koppla ihop dem med en existerande infrastruktur inom till exempel resor, mat eller energi. Det är därför det här samarbetet med Swedavia passar oss perfekt, fortsätter han.

Johanna Blendow, chef för globala partnerskap på Norrsken:

– Med tanke på omfattningen och vikten av det arbete som Norrsken försöker uppnå är det väldigt viktigt för oss att samarbeta med stora och befintliga samhällsaktörer. Ett av våra stora mål är att lyfta fram förebilder för samhället och därmed attrahera talang och kapital för att entreprenörerna ska kunna göra positiv förändring miljömässigt eller samhällsmässigt, och "Welcome to my hometown" handlar ju verkligen om Sveriges förebilder.

Peder Grunditz, flygplatsdirektör på Arlanda, förklarar varför Swedavia för första gången väljer att släppa in en utomstående aktör i "Welcome to my hometown":

– Vi på Swedavia tror ju att flygandet måste finnas kvar men att vi måste vända till ett fossilfritt resande. Samarbetet med Norrsken tycker vi passar väldigt bra in i det arbete som vi själva gör inom hållbarhet. Att släppa in de tio entreprenörerna i "Welcome to my hometown" är ett bra tillfälle att visa på den innovation inom bland annat hållbarhet som de står för och visa upp Sverige som innovationsnation, säger han.

Idén till att låta Norrsken göra en take over av "Welcome to my hometown" föddes i det första mötet mellan de båda parterna. Något som har varit uppe för diskussion är hur entreprenörerna, som inte alla är från Stockholm, passar in i galleriet.

– Vi pratade om hur Silicon Valley är hemstad för den gamla skolans entreprenörer, oavsett om det står USA, Indien eller Sverige i passet. På samma sätt är Stockholm hemstad för den nya tidens entreprenörer, de som vill skapa positiv förändring i världen och jobba med vår tids stora utmaningar såsom svält, cancer eller miljöproblem. Därför kändes det helt självklart att de skulle funka i galleriet. Vi är så sjukt stolta över att få komma in i "Welcome to my hometown", som är ett närmast ikoniskt varumärke i Stockholm, säger Eric Ljunggren.

Vinnarna av Norrsken Award kommer bland annat att under ett år få ta plats bland de kända svenskarna.

De som lånar ut sina ansikten till entreprenörer är:

Axwell & Ingrosso, DJ:s
Björn Frantzén, kock
Caroline Winberg, supermodell
Claesson, Koivisto & Rune, arkitekter/designers
Helena Helmersson, operativ chef H&M
Joel Kinnaman, skådespelare
Josephine Bornebusch, skådespelare/regissör
Lina Thomsgård, direktör Stockholms kvinnohistoriska
Monica von Schmalensee, arkitekt
Thomas Sandell, arkitekt

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.