Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Norsk skandalbok om Dagbladet

Publicerad: 18 augusti 2010, 06:36

Dagbladet är Norges tredje största dagstidning. På 15 år har tidningen tappat halva sin upplaga. Nu hävdar en före detta Dagbladet-journalist att tidningens möjligheter har supits bort.


Den nya boken skapar rubriker.

Titeln på boken är kvällstidningsmässig: Sex, drap og dårlig ledelse – Hvordan Dagbladet mistet troverdighet, penger og lesere. Författaren, för detta Dagbladet-journalisten Trygve Aas Olsen, har släppt en bokbomb, hävdar Aftenposten som är närmast konkurrent till Dagbladet.

En gång var tidningen kulturelitens favorit. Det har skapat en arrogant kultur på redaktionen trots att det var decennium sedan den hade sin storhetstid.

Enligt Trygve Aas Olsen är den arroganta attityden en förklaring till att Dagbladet missat många chanser och gjort historiska upplagetapp. En annan orsak till det stora fallet var det hårda drickandet.

– Det fans ingen professionell ledning, problemen blev lösta över en halvliter. Den som inte var med på detta hölls utanför. Ett talesätt går ”VG gick inte förbi Dagbladet på 1970-talet för att VG var mycket bättre utan för att Dagbladet var mycket fullare, säger Olsen.

Trots att VG gått förbi Dagbladet många gånger om hade Dagbladet sin upplagetopp 1994. Sedan började upplaga rasa och tidningen har sedan dess haft sex chefredaktörer som försökt med olika redaktionella inriktningar – medan upplagan fortsatt rasa.

Det har inte blivit bättre av att Dagbladets huvudägare Jens P. Heyerdahl, enligt Olsen, blandat ihop tidningens ekonomi med sin egen. Bland annat fick Dagbladet 2007, när man samtidigt tvingades till smärtsamma neddragningar, köpa ett stal och ridhus av Heyerdahl för 130 miljoner norska kronor.

– Jag kan inte med min bästa vilja förstå vad Dagbladet ska med ett ridhus till. Och jag tror inte att tidningen förstår det heller.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.