Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nothing sucks like BP

Publicerad: 28 juni 2010, 14:27

BP och bolagets svenska ordförande Carl-Henric Svanberg har fått mycket kritik av hur oljekatastrofen i Mexikanska golfen hanterats.
Men om Svanberg vill ha inspiration för hur miljöproblem kan vändas till något positivt behöver han inte snegla så långt. Tidningen Wired hyllar Electrolux nya kampanj.


Ämnen i artikeln:

Electrolux

BP:s namnbyte från British Petroleum till Beyond Betroleum, betyder inte mycket när oljan fortsätter att läcka ut. Det är snarare ett solklart fall av green-washing – det vill säga att ett företag försöker använda sig av miljöargument i marknadsföringen – men inte verksamheten i övrigt.

Electrolux jobbar betydligt mer trovärdigt i sin nya kampanj ”Vac from the sea”. Där har vd Hans Stråberg själv betonat ett problem som förenar både Electrolux och världens miljö.
”Haven är fulla med plastskräp. Samtidigt finns det en brist på återvunnen plats på land”, skriver han på företagets Facebooksida.

Företaget ska nu tillsammans med experter och dykare rensa de värst nedskräpade delarna av haven.

Electrolux vill gärna använda 100 procent återanvänd plast i sina dammsugare, men idag går det bara att nå 70 procent på grund av plastbristen.

Wired konstaterar att det rör sig om ett trick för att få bra publicitet. Men ett bra trick. Electrolux visar ett problem – men också hur de ska göra något åt det. Budskapet förs också skickligt ut i sociala medier. Detta kan jämföras med det handlingsförlamade BP, som skaffade konto på Twitter och Facebook när katastrofen redan var ett faktum.

Wired konstaterar slutligen:
Electrolux and BP: One sucks, the other blows.

Fotnot: Det finns en reklammyt om att Electrolux försökte lansera sig i USA med budskapet ”Nothing sucks like Electrolux”. En bra story, men den är för bra för att vara sann, skriver Adland.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Electrolux

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.