Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

November

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


November-mätningen i Varumärkes-SM befäster egentligen trenden för oktober. Teknik, online och livsmedel får en extra skjuts när vi närmar oss konsumtionsstinna december.

– Prispressaren Cdon.com har legat bra till hela året och har nu fått sällskap av konkurrenten Ginza. Musik, film och spel blir populära julklappar ett år då hemelektronikhysterin är större än någonsin, säger Malin Odell, analytiker på NMA.

– Till skillnad från förra månaden då Willys toppade pluslistan har Lidl och Hemköp återtagit initiativet i branschen. Butikskedjorna har nått framgång via olika koncept.

Men det är ändå Föreningssparbankens namnbyte till Swedbank som alltmer framstår som årets börsraket. Upp 38 procent.

Enligt Henrik Kolga, informationsdirektör på Swedbank, har ompositioneringen gått bättre än väntat.

– Allt går enligt plan och mer friktionsfritt än förväntat.

Som förklaringen till den smidiga övergången ser han framför allt den interna marknadsföringen. Den har hållit jämna steg med medarbetarnas vision av den nya banken.

– Det är lätt att allt sådant här uppfattas som snömos från huvudkontoret. Men medarbetarna på kontoren har redan under två års tid gnuggats i satsningen på att göra Swedbank till Sveriges ledande bank på service. Och eftersom de redan kommit så långt blir förändringen trovärdig, även mot kunderna.

Kritiken har mest handlat om uttalet av Swedbank.

– Kärt barn har många namn. Kunder får välja vilket uttal de vill, men inom ett år kommer säkert de flesta satt säga Swedbank. (Swedd, reds. anm.). Det visar bara att folk bryr sig. Skitroligt.

Hur mycket av kampanjkassan har ni bränt, ni har budgeterat 300 miljoner för två år?

– Vi håller budget. I framtiden ska vi satsa mer på att visa vilka fördelar kunderna får som väljer oss. Vi ska inte snacka så mycket utan leverera tjänster, som till exempel kvällsöppna kontor eller nattöppna chattar om bolånen.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.