Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nu blir Nova följetong på Facebook

Publicerad: 24 augusti 2009, 14:32

Vännerna på Facebook har inte blivit färre. Tvärtom. Ett hundratal har tillkommit. Nu får de också möjlighet att påverka historien om Nova Barakel.


Åsa Schwarz.

Det var i förra veckan som Resume.se kunde avslöja att Facebook-karaktären Nova Barakel i själva verket var fiktiv figur som ingick kampanjen för författarinnan Åsa Schwarz kommande bok, Nefilim.

Under tiden som karaktären funnits på nätet hade över 1000 personer ”addat” henne, de flesta i tron att Nova Barakel var en verklig person.

Reaktionerna på kampanjupplägget blev många och starka. Många sågade upplägget, medan andra såg den som en smart pr-kupp.

Men på Facebook verkar i alla fall de flesta vännerna fortfarande vara trogna.
– Vi fick ett 50-tal avhopp,  samtidigt tillkom runt 150 personer. Så totalt fick Nova en ökning med ett 100-tal vänner, säger Åsa Schwarz.

Nu presenterar hon nästa steg i kampanjen. Nova Barakel blir en följetong på Facebook, som bygger på utdrag om Novas liv, direkt hämtade från boken som släpps nästa månad.
– Vi ska dagligen lägga ut bilder och videosnuttar där hon själv pratar med sina vänner på Facebook, säger Åsa Schwartz.

Det finns också inslag av interaktivitet. Facebook-kompisarna får möjlighet att påverka hur historien om Nova Barakel ska utvecklas.
– I förra veckan gick hon till exempel ut med en fråga. Hon kunde inte komma in i sin mors dator och bad om tips. Det handlar om att skapa ett slags nyfikenhet, att få folk att själva vara delaktig i underhållning i realtid.

Trots att boken ännu inte kommit ut finns redan ett intresse för att bygga vidare på historien i andra sammanhang.
– SF har hört av sig. De läser boken just nu, säger Åsa Schwartz.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.