Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 24 augusti 2009, 14:32
Vännerna på Facebook har inte blivit färre. Tvärtom. Ett hundratal har tillkommit. Nu får de också möjlighet att påverka historien om Nova Barakel.
Åsa Schwarz.
Det var i förra veckan som Resume.se kunde avslöja att Facebook-karaktären Nova Barakel i själva verket var fiktiv figur som ingick kampanjen för författarinnan Åsa Schwarz kommande bok, Nefilim.
Under tiden som karaktären funnits på nätet hade över 1000 personer ”addat” henne, de flesta i tron att Nova Barakel var en verklig person.
Reaktionerna på kampanjupplägget blev många och starka. Många sågade upplägget, medan andra såg den som en smart pr-kupp.
Men på Facebook verkar i alla fall de flesta vännerna fortfarande vara trogna.
– Vi fick ett 50-tal avhopp, samtidigt tillkom runt 150 personer. Så totalt fick Nova en ökning med ett 100-tal vänner, säger Åsa Schwarz.
Nu presenterar hon nästa steg i kampanjen. Nova Barakel blir en följetong på Facebook, som bygger på utdrag om Novas liv, direkt hämtade från boken som släpps nästa månad.
– Vi ska dagligen lägga ut bilder och videosnuttar där hon själv pratar med sina vänner på Facebook, säger Åsa Schwartz.
Det finns också inslag av interaktivitet. Facebook-kompisarna får möjlighet att påverka hur historien om Nova Barakel ska utvecklas.
– I förra veckan gick hon till exempel ut med en fråga. Hon kunde inte komma in i sin mors dator och bad om tips. Det handlar om att skapa ett slags nyfikenhet, att få folk att själva vara delaktig i underhållning i realtid.
Trots att boken ännu inte kommit ut finns redan ett intresse för att bygga vidare på historien i andra sammanhang.
– SF har hört av sig. De läser boken just nu, säger Åsa Schwartz.
Peter Willebrand