Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Nu lanseras branschprofilernas hållbarhetsprojekt

Publicerad: 25 Februari 2019, 09:25

Det senaste året har branschprofilerna Johan Pihl och Mathias Wikström jobbat med projektet Doconomy, banktjänsten som ska underlätta för konsumenter att minska sina klimatavtryck. Nu lanseras tjänsten i samarbete med Mastercard.


Ämnen i artikeln:

DoconomyMastercard

Banktjänsten Doconomy och betalkortet DO-kortet är tänkt att underlätta för användare att spåra och minska de koldioxidutsläpp som sker genom kortköp. Utöver att spåra sina koldioxidutsläpp kan användare även avsätta pengar till koldioxidkompensation och investera i av FN klimatcertifierade fonder. Tjänsten möjliggör även för koldioxidkompensation från det säljande företaget.

Doconomy grundades och drivs av de två branschprofilerna Johan Pihl och Mathias Wikström.

– Det handlar om att komma in där människor står stressade och trötta i mataffären med två skrikande barn. Vi måste bli en banktjänst där vi hjälper människor navigera när de spenderar sina pengar, genom att utgå från transaktionerna. Det handlar om att sänka trösklarna för att kunna ta ansvar i en miljö där konsumenten inte alltid har tid att sätta sig in, har Mattias Wikström, grundare och tidigare vd på RBK, berättat för Resumé.

LÄS MER: Innovationsduons banktjänst hjälper konsumenten att minska sin klimatpåverkan

Tanken med kortet är att det ska underlätta för användare att minska sina klimatavtryck. Precis som Resumé tidigare rapporterat sker lanseringen av tjänsten i samarbete med Mastercard.

– Tillsammans med Doconomy kan vi engagera konsumenter, handlare och företag i kampen mot klimatförändringar. Det här samarbetet är en viktig pusselbit i vårt fokus på hållbarhet och innebär en enkel lösning för att ta kontrol över sitt klimatavtryck som sker genom konsumtion, säger Mark Barnett, divisional president på Mastercard i Storbritannien, Irland, Norden och Baltikum.

Användare kan även ansöka om att få hem DO-kortet, ett nedbrytbart och klimatvänligt betalkort som trycks med hjälp av återvunna utsläpp. Kortet är det betalkort som främst linjerar med FN:s hållbarhetsmål och FN:s klimatkonvention UNFCC tittar i nuläget på hur man kan utveckla samarbetet med Doconomy och Mastercard.

– Via Mastercards globala nätverk kan Doconomy nå och använda konsumentkraften som hävstång för att rikta kapitalflödet mot mer hållbara initiativ. Givet Mastercards syfte och tekniska expertis kan vi inte tänka oss en bättre samarbetspartner, säger Natalie Green, vd på Doconomy.

I Doconomys inledande pilotprojekt har man bland annat jobbat med återförsäljarna A Day's March, Appletree, Nitty Gritty, Triwa, BikeID och Dedicated.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

DoconomyMastercard

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.