Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nu ska SL tjäna mer pengar på reklam – intäkterna kan öka med 80 miljoner

Publicerad: 14 februari 2019, 06:46

Kristoffer Tamsons: "Jag tror att man måste vänja sig vid att reklam och samhällsinformation är en naturlig del i vårt samhälle"

SL planerar att skapa fler annonsytor i kollektivtrafiken, rapporten som visar hur inhousetrenden växer och nätverket som går mot strömmen. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


I flera år i rad har SL:s ökat annonseringen i kollektivtrafiken. Nu ska intäkterna öka Trafikförvaltningen har genomfört en utredning kring hur SL kan tjäna ännu mer pengar på annonsering. Det skriver Mitti. SL tjänade 365 miljoner kronor på reklam under det senast redovisade räkenskapsåret 2017. Enligt rapporten skulle SL kunna få en extra årlig intäkt på omkring 80 miljoner kronor.

– Jag tror att man måste vänja sig vid att reklam och samhällsinformation är en naturlig del i vårt samhälle. Det är här för att stanna och växa i omfattning. Samtidigt har jag förståelse för att alla inte tycker om det och det är bra att en levande diskussion finns, säger SL:s ordförande Kristoffer Tamsons till tidningen.

Rapporten som visar hur inhousetrenden växer
Att hitta rätt talang för att bygga komptens i inhouseavdelningarna är en av de vanligaste utmaningarna för marknadsförare, det visar en studie från ID Comms som The Drum har tagit del av. Resultaten i undersökningen är överraskande om man ser till att  topprioriteringen att hitta rätt byrå när motsvarande studie genomfördes bara för två år sedan. Nästan 20 proent av respondenterna i undersökningen uppger nu att de är i behov av att de behöver ansälla inhouse.

Influencers följarskara krympte drastiskt på Instagram
På onsdagen uppdagades ett akut problem på Instagram där flera populära konton till synes förlorade miljontals följare – utan förklaring. Det uppger Techcrunch. På sin officiella Twitter skriver Instagram att problemet ska vara löst under torsdagen och lovar ordning och reda klockan 18.00 svensk tid på torsdagen.

IPG går mot strömmen – rapporterar starkt Q4
Den negativa trenden för byrådrakarna de senaste åren är välkänd. Den senaste tiden har Omnicom, Publicis och WPP rapporterat siffror under förväntningarna för fjärde kvartalet 2018. Något som också Resumé uppmärksammade i en genomgång under onsdagen. I går visade IPG som bland annat äger Prime/United Minds i Sverige en organisk tillvät på 5,5 procent för Q4, vilket överträffar Omnicom (2,6) och Publicis (0,1) med besked. Under helåret 2018 ökade de operativa intäkterna med 7,5 procent till över en miljard pund. Det rapporterar Campaign.

Apples dyra medicin för att "rädda journalistiken"
Tidigare i veckan rapporterade Wall Street Journal hur flera mediejättar, däribland New York Times och Washington Post  inte gått med på att ansluta sig till Apples "Netflix för tidningar" till följd av de finansiella villkoren. Apple vill nämligen ta bra betalt för sin nyhetstjänst, hälften av alla prenumerationsintäkter journalistiken genererar på plattformen. Dyrt om man ser till att Apple vanligtvis slukar mellan 15 och 30 procent när någon köper något på App Store. Enligt Recodes Peter Kafka har många publicister gått med på villkoren inför laneringen i vår eftersom det finns en förväntan på att Apples tjänst kommer växa med miljontals användare. Hellre en mindre procentuell andel av en störrre volym än en större bit av en liten kaka alltså...

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.