Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nu vaknar nöjesparkerna

Publicerad: 23 april 2008, 13:39

Till helgen slår både Liseberg och Gröna Lund upp portare för säsongen. Nu startar också kriget om besökarna. Här är nöjesparkernas reklam – vilken vinner ditt hjärta?


Annons för Gröna Lund.

Gröna Lund har inför säsongen 2008 delvis byggt om parken samt köpt in tre nya men klassiska åkattraktioner. Det har deras reklambyrå Pool tagit fasta på när de skapade årets kampanj som ska få besökarna att strömma till.

Förra året lanserade Pool konceptet ”Upplev förvandlingen”. Nu bygger de vidare på konceptet. Bland annat har de tagit hjälp av illustratören Fredrik Tjernström som lyft fram nyheterna i parken i form av klassiskt tecknande figurer.

– Utmaningen i år låg i att det var så mycket som skulle kommuniceras. Och med ett sånt här manér är det tacksamt att få plats med mycket information. Vi har även tagit fram en lite gammaldags copy tone-of-voice, som passar bra till konceptet. Det går i lite gammaldags stil och ligger helt i linje med deras 125 års jubileum som firas i år, säger Jenny Åberg Hüttner på Pool.

Kampanjen, som startar den här veckan, kommer att synas i print och direktreklam. Detta kommer även att backas upp av tv, utomhus och radio.

Lisebergs sommarbilaga.

Även Liseberg har precis startat årets kampanj. Deras reklamfilmer började gå i fredags och imorgon, torsdag, startar årets printkampanj. Kampanjen är framtagen av Shout.

– Vi kommer att gå brett i tv, print och i egna bilagor. Reklamfilmerna, två stycken 20 sekunders, kommer att visas i TV3, Kanal 5 och TV6. Vi kommer också att dyka upp i kanalgrafik i Kanal 5 samt med kanalsponsring i TV3, säger Anna Flygare, medieansvarig på Liseberg.

Lisebergs annonser kommer att gå i kvälls- och morgonpress i regionen samt till viss del rikstäckande. Till helgen skickar de även ut en bilaga till 1,6 miljoner läsare i Sverige.

Ser ni Gröna Lund som en konkurrent när ni skapar er kommunikation?
– Nej vi ser inte Gröna Lund som en konkurrent, snarare en kollega i branschen, säger Anna Flygare.

Gröna Lund

Uppdragsgivare: Kicki Svensén
Byrå: Pool
Arbetsgrupp: Karl Andersson, Jenny Åberg Hüttner, Lisen Stålberg-Olmert, Caroline Staedler, Mattias Kullstrand, Robert Lord, Linda-Maria Davidsson och Ylva Petersdotter
Illustration: Fredrik Tjernström
Filmproduktion: Fido Film

Liseberg

Byrå: Shout
Arbetsgrupp: Jens Krona och Thomas Ottosson kreatörer, Johanna Levin final art, Frida Gustafsson operativ projektledare, Stefan Gustafsson kundansvarig och strategisk projektledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.