Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nu vänder det!

Publicerad: 26 februari 2010, 09:01

Reklamraset bromsar upp. I januari minskade reklaminvesteringarna med 2,8 procent. Det är betydligt mindre än minskningen i januari 2009, skriver IRM i sin senaste rapport.


Redan i slutet av förra året visade statistisken från Institutet för Reklam och mediastatistik, IRM, att reklaminvesteringarna höll på att vända uppåt igen. Det bekräftas nu i januarimätningen.

Radio- och tv-investeringarna ökade under januari jämfört med januari 2009. Tv-investeringarna med 5 procent och radio med 8 procent. De tryckta medierna fortsätter dock tappa jämfört med januari ifjol, men minskningen är inte alls lika drastisk.

- Redan i december visade flera medier att den negativa trenden från förra året var bruten. För andra medier såg man en dämpning fallet i slutet av 2009. Båda dessa mönster bekräftas av reklamintäkter under januari, säger IRM:s vd Magnus Anshelm.

Han är inte förvånad över att det är etermedierna som ökar:

– Att TV-reklamen ökar är inte oväntat eftersom det varit ett hårt tryck med stor efterfrågan i marknaden under inledningen av året.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.