Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Nudging gav kraftig försäljningsökning hos Ica – det kan marknadsförare lära av metoden

Publicerad: 2 september 2022, 10:25

Tre experiment i butiksmiljö genomfördes under fyra veckor.

Foto: Simon Hellsten

Med hjälp av nudging i butiksmiljö ökade försäljningen av frukt och grönt i fyra Ica-butiker – med sex ton. Bakom projektet ligger Beteendelabbet på uppdrag av Ica Gruppens innovationshub. Beteendestrategen Linda Lindström berättar om lärdomarna från experimentet, och beskriver vad marknadsförare har att lära av nudging.


Ämnen i artikeln:

IcaBeteendevetenskapMarknadsföringNyheter

Nudging går ut på att designa och arrangera olika miljöer för att påverka människors beteende i en viss riktning. Metoden har använts i alla tider, och var inte minst angelägen

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna

För 5 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala material och vårt magasin. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har då möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.