Nyheter
Ny contentbyrå tar sikte på "det grå kapitalet"
Publicerad: 7 februari 2019, 12:55
Wakai är grundat av Ulrica Öhrn och Annika Jankell.
Volontaires vd Carl Unger lämnar byrån för att starta nätverket och contentbyrån Wakai tillsammans med Bonnie de Souza, Annika Jankell och Ulrica Örn. Den nya byrån kommer att ta sikte på de köpstarka 50-plussarna.
Gruppen bakom Wakai skriver i ett pressmeddelande att många marknadsförare ofta glömmer bort den köpstarka gruppen över 50 år. Det är något de säger sig vilja ändra på genom det kombinerade nätverket och contenbyrån Wakai.
Bakom satsningen står Volontaires vd Carl Unger, som nu lämnar byrån, journalisten Annika Jankell, tv-producenten Ulrica Örn och mediekonsulten Bonnie de Souza.
Wakai är dock inte den enda byrån som startat med 50-plussarna i siktet. Förra året startade nämligen Siri Östlund upp influencernätverket Ywonn som bland annat knutit till sig Blossom Tainton och Pekka Heino.
– Vi har jobbat på det här ett tag redan och när Ywonn lanserades såg vi det som en validering av vår affärsidé, fast med vissa skillnader eftersom vi redan från start har formatutveckling och contentproduktion inhouse. Målet är att både jobba utifrån kunders briefer men också utveckla egna programformat och där är Annika och Ulricas erfarenheter unika. Det här är ett växande område med plats för fler i takt med att marknadschefer inser kraften med femtio-plusarna, säger Carl Unger.
Idén föddes i samband med att Annika Jankell producerade Splays youtuber-gala "Guldtuben".
– Jag såg showen och insåg att stjärnorna som hyllades var helt nya för mig fast inte för publiken på plats. De hyllades som rockstjärnor. Det var då jag insåg att det är dags för oss att ta plats i sociala medier. Det finns så enormt många möjligheter att skapa en ny plattform med unikt innehåll för en modern och mogen målgrupp, säger Annika Jankell.
Wakai har redan samlat en diger lista på ambassadörer. Malin Berghagen, Tony Irving, Amelia Adamo, Kristin Kaspersen, Tess Merkel och Annica Liljeblad ska marknadsföra nätverket.
Wakai, japanska för att vara ung i sinnet, kommer även att samarbeta med undersökningsföretaget Vintage People som kommer att bistå med målgruppsanalyser och research som kommer ligga till grund för Wakais program- och konceptutveckling. Enligt en undersökning som Vintage People genomfört står de över 50 år för 70 procent av Sveriges totala köpkraft.
– När vi började jobba ihop bestämde vi oss att skapa innehåll som vi själva saknade på de digitala plattformarna. Vi tillhör en unik generation som vuxit upp i en analog värld men som flyttat in i den digitala. Det har gjort att vi ställer andra krav på tillvaron än generationen före oss. Vi konsumerar sociala medier på samma sätt som våra barn men vill se andra saker, säger Annika Jankell, medgrundare och chefredaktör på Wakai.